Okrem toho, že
Hodruša-Hámre s Kopanicami aj
s pridruženými osadami je pre vnímavé oko mimoriadne pekná
a zaujímavá, oplýva okrem prírodných a historických pamiatok tiež mnohými
technickými pamiatkami.
Okolo niektorých chodíme v tesnej blízkosti denne, a ani si neuvedomujeme, aká zaujímavý unikát vlastne v obci máme .
V tomto
príspevku by som rád pojednal o Národnej Kultúrnej Pamiatke zapísanej do Zoznamu
svetového prírodného a kultúrneho dedičstva UNESCO – Mayer šachte či skôr
šachtách
Viem, hodrušanmi
familiárne nazývané „Mayerky“
v súčasnosti (rok 2015) nevyzerajú
ako pamiatky hodné takéhoto hrdého označenia.
Napriek tomu je
viacero dôvodov, prečo sa týmto technickým dielam dostalo takejto pocty
svetového formátu.
Okrem zápisu do zoznamu pamiatok UNESCO je
Mayer šachta 1, alebo ak chceme stará Mayer šachta národnou technickou pamiatkou
zapísanou v Ústrednom Zozname Pamiatkového Fondu SR pod číslom 101682/1,
101682/2 a 101682/2 . Za lomítkom označuje číslo 1 strojovňu, číslo 2
ťažnú vežu a číslo 3 šachtovnú budovu .
Čo je na starom výkrese 1,2 a 3 je hádam jasné... |
Najprv zájdime do histórie, aby sa nám
ujasnila skutočná cena takýchto pamiatok.
Aj keď sa šachty väčšinou v ľudskom
povedomí spájajú s ťažbou rudy alebo uhlia, šachta Mayer 1 bola povodne vyrazená
na ťažbu jaloviny, čerpanie vody a vetranie Voznickej dedičnej štôlne .
Bola totiž jednou zo ôsmich vyhĺbených
servisných zvislých šácht v Hodrušskej doline, ktoré slúžili na vetranie,
dopravu a fáranie mužstva pri razení VDŠ, tiež nazývanej Dedičnej štôlne
cisára Jozefa II.
VDŠ bola razená
od roku 1782 od Hronu smerom na Štiavnicu . Pre urýchlenie prác bolo
v kráľovskej banskej komore vo Viedni rozhodnuté raziť túto štôlňu
systémom protičelieb, ktoré sa mali postupne pospájať do budúceho súvislého banského
diela, akéhosi veľkého tunelo- kanála, ktorým mali vody z Hodrušských,
Vyhnianskych Belianskych a Štiavnických baní samospádom odtekať do rieky
Hron .
Dnešná podoba ústia VDŠ pri Voznici- Na tomto mieste bola slávnostne zarazená v roku 1782
Preto bolo po
Hodrušskej doline zahĺbená séria nových šácht (Záhradky 1782, Štampfer 1782
Delius1786-1789, Leopold1790, ) a dve už predtým existujúce ťažobné šachty
(Kyslá a Lill) mali byť prehĺbené na potrebnú hĺbkovú úroveň a spolu
s neskorším prehĺbením existujúcej Jazernej(Zipser) šachty tiež
použité pre účely razenia VDŠ.
So starou Kyslou šachtou sa však pred rokom 1782 vyskytli problémy, preto že
bola už dlhšiu dobu mimo prevádzky a zavaľovala sa. Nakoniec sa banský
erár rozhodol pri dnešnom Obecnom úrade v úseku medzi šachtou Záhradky
a Kyslou šachtou vyhĺbiť tretiu servisnú šachtu, nazvanou Štampfer (podľa
jedného z komorských grófov)
Týmito šachtami sa do protičelieb vháňal
čerstvý vzduch, spúšťali ľudia a materiál, vyťahovala sa jalovina
z razenia čelieb a voda presakujúca do razených diel sa čerpala na
povrch. Na účel sa čerpania mohutných
prítokov (viac ako 1000 m3
teda milión litrov za 24 hodín) sa
využívala sčasti prezmáhaná stará šachta Kyslá kde čerpalo vodu z podzemia
na povrch veľké vodné koleso.
Najzachovalejšou
servisnou šachtou na Voznickej dedičnej štôlni, ktorá sa zachovala spolu
s povrchovými objektmi, je práve šachta Mayer 1.
Ako sa zdá, pôvodne
ani nebola pre postup razeniaVDŠ naplánovaná, vyhĺbená bola len dodatočne medzi
už vtedy existujúcimi šachtami.
Je zrejmé, že
počas razenia protičelieb medzi šachtami Hutná/Delius a nižšou dvojšachtou
Kyslá/Štampfer si vtedajší banský erár organizujúci razenie VDŠ relatívne
neskoro uvedomil, že pri vzdialenosti 1,98 km medzi šachtami Kyslá a Hutná nezvládnu
ľudia a technika ani vetranie, ani čerpanie vody.
Veľké prítoky vody boli na nižšej šachte Kyslá aj na vyššej šachte
Hutná/Delius.
Bolo to spôsobené
tým, že na tomto úseku VDŠ bola razená
síce v pevnej hornine pod dnom hlavnej doliny, ale všetky pukliny
a prasklinky v skalách boli bohato napájané vodou. Podzemným
zásobníkom s miliónmi litrov vody bolo totiž štrkom a pieskom zanesené
prírodné jazero ktoré sa kedysi rozprestieralo od Dolnohámorského cintorína až
po výškové paneláky pod Sandrikami.
Voda nahromadená v štrkoch
a pieskoch jazera, popod ktoré VDŠ
prechádzala diagonálne , bola okrem toho neustále dopĺňaná Hodrušským potokom.
Koľko vody z tohto prírodného rezervoára
vytieklo cez škáry do VDŠ, toľko jej bolo doplnené potokom.
Pri projektovaní
VDŠ ako keby nebolo vzaté do úvahy, že stará Kyslá šachta mala už po stáročia
predtým veľké problémy s banskou vodou, ktoré dokonca riešila nasadením
Potterovho parného stroja na čerpanie.
Jediným riešením nepriaznivej
situácie bolo „vloženie“ ďalšej šachty do takmer dva kilometre dlhého plánovaného úseku VDŠ
.
Mayer šachta
I bola zahĺbená 9. Mája roku 1805, hĺbenie dosiahlo konečnú hĺbku 92 m okolo roku 1807 (4) V tom
istom roku ako pomocná vetracia a dopravná šachta bola už vybavená vodným kolesovým
čerpacím strojom, ktorý bol prerobený po roku 1827 na ťažný stroj s väčším
vodným kolesom o ktorom píšeme nižšie.
Na úrovni VDŠ sa
s nižšou dvojicou šácht Kyslá/Štampfer čelbami prepojila odvodňovacia
štolňa dňa 1.12. 1827 , s vyššou Hutnou/Delius šachtou bola Mayer #
prepojená 15.5. 1830. Potom už banská voda z tohto úseku odtekala
samospádom do Hrona.
Šachta Mayer I. samotná
je zvislá, obdĺžnikového prierezu 2 m x 4,3 m , vystužená kamennou
murovanou výstužou, len malá časť výšky pod ohlbňou je vymurovaná pálenou
tehlou.(2) Kameň na výstuž šachty a na stavbu budov okolo šachty sa ťažil v neďalekých lomoch za rodinným
domom Pischových a pri ústí Kupfergrundu na Sandrikoch.
Od ústia
Voznickej dedičnej štolne pri Hrone je Mayer šachta vzdialená 5 515 metrov .
Nie vždy však
táto šachta nosila meno Mayer, v starých mapách je jednoducho nazvaná ako
šachta č. 5, preto že starú šachtu Kyslá z počtu šácht nižšie na VDŠ nevylúčili . Na starších fotografiách vidno
ešte na priečelí strojovne jej predchádzajúce meno RUDOLF, na mapách z CK
monarchie je zakreslená v pomaďarčenom tvare Rezsö akna.
Meno Rudolf Vrbna
dostala v roku 1828, kedy boli z číselného označenia šachty
premenované po významných banských funkcionároch a vzdelancoch,
z ktorých mnohí mali veľké zásluhy pri razení VDŠ a baníckych či
hutníckych vedách.
Bokorys starej Rudolf šachty s vodným ťažným strojom . Pohľad od Sandrikov |
Rudolf šachta dostala
svoje meno po grófovi Rudolfovi z Vrbna a Freudenthalu, cisárskom
komorníkovi a vrchnom ríšskom radcovi pre veci hutníctva.
Gróf Vrbna bol
okrem toho aj významným vedcom a podnikateľom v oblasti výroby a
spracovania železných kovov a významne sa zaslúžil o rozvoj železiarskeho
a liatinárskeho priemyselného odvetvia v celej Rakúsko-Uhorskej
monarchii.
Pokiaľ obdivujete
napríklad krásne liatinové kríže na cintorínoch v okolí Štiavnice, Vyhní či Hodruše,
vedzte, že bez výskumov a technických vynálezov grófa Rudolfa von Vrbna by
sme asi nemali čo obdivovať.
Dobový portrét grófa Rudolfa von Vrbna & Freudenthal. Zdroj Internet |
Vo svojich
železiarňach na Bruntálsku gróf Vrbna ako prvý zaviedol vodné dúchadlá vysokých
pecí, zaviedol liatie do pieskových foriem, ale napríklad aj ako prvý
v českých zemiach zaviedol aj repné cukrovarníctvo. V tom čase
dokonca zaviedol také precízne odlievanie jemnej liatiny, že z tohto druhu
železa sa odlievali aj filigránske brošne , spony a iné drobné šperky.
Dokonca boli vo svojej dobe módnou záležitosťou, preto že boli výnimočné,
a nikto iný na svete nič takéto nevyrábal.
Rez vysokou pecou s dúchadlovým mechom hnaným vodným kolesom. Zdroj: Internet SNG |
V druhej
polovici 30. rokov 20 storočia (obdobia 1.Československej republiky)však banskí
úradníci zrejme dospeli k názoru,
že gróf Rudolf Vrbna nemal veľa do činenia s razením VDŠ, a tak bola
šachta pri prestavbe v roku 1929 opäť premenovaná z Rudolf šachty na Mayer šachtu.
Pôvod druhého mena šachty Mayer, ktorú uvádza Ing. A.Kurray vo svojom príspevku (6) podľa ktorého interpretácie dostala toto meno po riaditeľovi československých štátnych a hutných závodov Ing. Oskarovi Mayerovi. Otázka , na ktorú som nedokázal dohľadať odpoveď však znie, či vtedy ešte Mayer nežil, a či ju teda nepomenovali po žijúcej osobnosti.
Pôvod druhého mena šachty Mayer, ktorú uvádza Ing. A.Kurray vo svojom príspevku (6) podľa ktorého interpretácie dostala toto meno po riaditeľovi československých štátnych a hutných závodov Ing. Oskarovi Mayerovi. Otázka , na ktorú som nedokázal dohľadať odpoveď však znie, či vtedy ešte Mayer nežil, a či ju teda nepomenovali po žijúcej osobnosti.
To ,že šachta
nesie priezvisko buržoázneho riaditeľa by za socializmu, najmä v 50 a 60 tich
rokoch bolo pre súdruhov kádrovčíkov ťažko stráviteľné sústo. Našťastie však
zhodou okolností v doline a okolí po stáročia žilo viacero Majerovcov
a niektorí z nich boli baníkmi aj štajgrami.
Prísnym súdruhom po II. svetovej vojne stačilo zrejme pošepnúť, že šachta sa volá podľa „robotníckeho kádra“ a všetko bolo v poriadku.
Šachta sa teda nemusela premenovať na trebárs " šachta Druhá Päťročnica"
Prísnym súdruhom po II. svetovej vojne stačilo zrejme pošepnúť, že šachta sa volá podľa „robotníckeho kádra“ a všetko bolo v poriadku.
Šachta sa teda nemusela premenovať na trebárs " šachta Druhá Päťročnica"
Pôvodná budova
priamo nad Mayer šachtou bola drevená, ťažný stroj po prestavbe po roku 1830
poháňalo obojsmerné vodné koleso
s priemerom 7 metrov ,
na hlavnom hriadeli ktorého boli kónické bubny s ťažnými lanami. Také usporiadanie zrejme
nestačilo výkonom, a tak vodné koleso koncom 19 .storočia opäť prestavali
na priemer 8,5 metrov
a vymenili aj lanové bubny kónické za valcové.
Kolesovňa , komora ťažného stroja
a priľahlé miestnosti boli vybudované z lomového kameňa, rovnako ako
miestnosti a sklady rudy pri šachte.
Podorys usporiadania budov Rudolf šachty s drevenou vežou a vodným kolesom ťažného stroja. Fond HKGU 10203 ŠÚBA Kamenné budovy sú na pôdoryse vytiahnuté čiernym tušom. |
Dnes je strojovňa
Mayer I šachty rovnobežná s hlavnou budovou šachty. Pôvodná
dispozícia budov pred generálnou prestavbou však bola úplne odlišná, budovy
vodného ťažobného stroja a sklady boli do tvaru obráteného L v uhle
ktorého bola drevená budova šachty samotnej.
Strojovňa- kolesovňa bola orientovaná rovnobežne so svahom vedľa nej, a stála
teda v dnešnej „uličke“ medzi šachtami Mayer I a Mayer II.
Kde stojí dnešná
strojovňa šachty Mayer I, tam pôvodne stál sklad rudy, a tam kde je dnes
hlavná budova šachty Mayer I. s vežou, stála drevená budova vlastnej
šachty s drevenou vežou podstatne nižšou než je tá dnešná. Šachta mala dva
výjazdy vozíkov – jeden smerom k úpravni na dopravu rudy, druhý na
jalovinovú haldu.. Koleso ťažného stroja malo najprv priemer cca 6,5 metra, po
prestavbe malo už priemer 8,5 metra, hlavný drevená hriadeľ kolesa a lanových bubnov
mal priemer 1 meter. Šírka obojsmerného vodného kolesa bola 2 metre, a priemer lanových bubnov bol 3 metre.
Názorne rozmiestnenie budov starej šachty Mayer
vidno na kreslenej rekonštrukcii , vypracovanej podľa pôdorysov budov .Pohľad od cesty - sponad nej
Rekonštrukcia: Marcel Mészáros
Halda šachty je na obrázku umiestnená viac vľavo od budov.
Blízka baňa Schöpfer , neskôr nazývaná tiež
Dolným Hodrušským banským závodom stále produkovala rudy, v 20 rokoch 20.
storočia však jediná huta v revíri fungovala len v Banskej Štiavnici.
Dopravovať rudné koncentráty z dvoch Hodrušských banských závodov vozmo
cez hlavný hrebeň štiavnických vrchov bolo veľmi nákladné a v zimných
mesiacoch problematické, až nemožné.
Preto padol návrh
využívať najkratšiu priamu spojovaciu cestu so Štiavnicou charakteristickou svojim minimálnym
stúpaním – Voznickú dedičnú štôlňu, ktorá je prepojená aj s šachtou
František umiestnenou povyše bývalej
Dolnej striebornej huty. Tento variant bol aj realizovaný, a tak bola šachta v tejto súvislosti obnovená,
prestavaná a tiež dodatočne neskôr premenovaná, ako sme už spomenuli vyššie z Rudolf
(von Vrbna) šachty na Mayer (Karl Theobald von alebo Oskar ) šachtu.
Je tiež
zaujímavé, že pôvodne bola pred rokom 1914 budova prerábanej šachty Mayer projektovaná ako
dvojposchodová + prízemie, ťažný stroj mal byť v novej budove, kde predtým stálo vodné
koleso. Bola by sa teda viac podobala na usporiadanie šachty František v B.Štiavnici alebo na Ludovika šachtu v Kremnici.
Takto by vyzerala Rudolf šachta keby bol realizovaný plán z c.k. monarchie. Pohľad od penziónu Zlatý stol teda od juhu |
Toto je pohľad na projektovanú murovanú Rudolf šachtu od strany Sandrikov, teda od západu |
Nakoniec kvôli vojnovým udalostiam I. svetovej vojny zo stavby trojposchodovej
Mayerky nebolo nič realizované, o 20 rokov neskôr bola postavená jej
súčasná jednopodlažná podoba.
Pred generálnou prestavbou bol do strojovne
šachty Mayer I už v roku 1921 osadený ťažný stroj zo šachty Ondrej ,
ktorý je najstarším pôvodným elektrickým ťažným strojom štiavnických vrchov zachovaným
dodnes. Vyrobený bol v roku 1908 vo vedľajšej Vyhnianskej doline firmou Kachelmann.
Ťažný stroj v strojovni Mayer šachty. Foto K.Ivan |
Šachta
Rudolf/Mayer bola nanovo prestavovaná
v rokoch 1927- 1929. Veľmi zaujímavá je aj samotná ťažná veža šachty Mayer
1. Na zakázku ju vyrobila a zmontovala železiareň v Hronci
v roku 1928, všetky spoje v jej konštrukcii sú nitované.
Mayer/Rudolf šachta v roku 1929 počas prestavby a výstavby dolného banského závodu. Veža šachty ešte nie je postavená a na strojovni je nápis Rudolf |
Obnovenou šachtou
sa vyťahovali rudy a jalovina z bočných prieskumných chodieb Voznickej
dedičnej štôlne medzi Mayer šachtou a Lill šachtou, naopak vozy plné
zlatostrieborného koncentrátu vyrobeného v Dolnom hodrušskom závode sa
spúšťali na úroveň Voznickej dedičnej štôlne, tu sa zoradili do vlaku s 12 vozmi a elektro-benzínová lokomotíva Gebus
ťahala tento vlak z Hodruše do Banskej Štiavnice pod šachtu František, kde boli
opäť vytiahnuté na povrch a koncentrát sa spracoval na kovy v tamojšej blízkej
hute.
Teda Mayer šachta vlastne vyťahovala rudu získanú zo sledných chodieb po žilách na
úrovni VDŠ aj od Lill šachty, spolu s jalovinou z rozširovania
VDŠ na povrch. Po dokončení rozšírenia VDŠ tiež spúšťala do podzemia
rudné koncentráty z úpravne určené pre Štiavnickú hutu.
Fáranie na Mayer I šachte 30te roky 20 storočia. Mimochodom, šachtovná klietka v ktorej baníci stoja, sa zachovala dodnes |
Koncom 50. tich rokov 20. stor. sa však dobývanie
strieborných rúd na Dolnom aj Hornom Hodrušskom handli skončilo a Mayer
šachta opäť na nejakú dobu stíchla, preto že nebol dôvod používať ju.
Začiatkom 80 tich
rokov minulého (20.) storočia nastal nebývalý rozvoj plánovania baníctva.
Socialistická vláda sa rozhodla investovať do razenia nových šácht
a budovania nových banských závodov v Hodruši-Hámroch aj Banskej
Štiavnici. Hlboké šachty však bolo potrebné odvodňovať, a Voznická dedičná
štôlňa na tento účel už nepostačovala – bola dosť zaplnená vodami pozbieranými
z tisícok kilometrov banských chodieb štyroch banských revírov. Tiež sa
pomaly zapĺňala okrom, ktorý sa z banskej vody neustále po troche zráža.
Hodrušskí banskí záchranári počas pravidelného ročného čistenia VDŠ od okru. 80te roky, foto E. Kamody |
Preto bolo
rozhodnuté o vyrazení – či skôr vyvŕtaní Novej odvodňovacej štôlne (NOŠ)
ktorá mala slúžiť na odvodňovanie projektovaných nových veľkobaní
v Hodruši a Banskej Štiavnici. NOŠ je smerne popod hodrušskú dolinu
až po Mayer šachtu prakticky rovnobežná s starou Voznickou dedičnou
štôlňou, nové metódy presného banského merania však umožnili, že bola pri Mayer šachte
umiestnená už o 15 m
hlbšie ako VDŠ.
Od Mayer šachty mieri NOŠ popod hrebeň priamo pod Ondrej šachtu pod skanzenom pri Banskej Štiavnici.
Od Mayer šachty mieri NOŠ popod hrebeň priamo pod Ondrej šachtu pod skanzenom pri Banskej Štiavnici.
Ústie NOŠ za Voznicou Foto K.Ivan |
Keďže medzitým sa
o Voznickú dedičnú štôlňu prakticky nikto nestaral, hoci do nej čerpali
vodu aj bane v Banskej Štiavnici, bola už v havarijnom stave
a bolo potrebné ju zrekonštruovať, aby sa úplne nezapchala do vyrazenia NOŠ.
Jedinou šachtou
umožňujúcou jednoduchý prístup na hodrušskú časť VDŠ z povrchu bola len Mayer šachta I.
A tak bol
historický ťažný stroj s ťažnou vežou z roku 1929 opäť
poreparovaný, pridali sa prístroje aby vyhovoval prísnym banským predpisom
a v 80 rokoch 20. storočia sa začala rekonštrukcia Voznickej dedičnej
štôlne. Bola to naozaj ťažká práca, v niektorých miestach hladina
vody siahala už len niekoľko desiatok
centimetrov pod strop štôlne.
Pár fotiek z rekonštrukcie VDŠ |
Po vyčistení VDŠ
bola stará dedičná štôlňa ponechaná opäť sama na seba a Mayer 1 šachta sa
používala ako záloha pre dopravu ľudí na NOŠ cez Mayer 2 šachtu. Posledná jazda
na lane Mayer 1 šachty bola podľa zápisov v roku roku 1993. Bývalá továreň
Sandrik mala na úrovni starej VDŠ namontované diaľkovo ovládané čerpadlo na
technologickú vodu používanú hlavne v zimnom období, preto že teplota
banských vôd pretekajúcich VDŠ neklesá nikdy pod +16 oC
Mayer šachta
I bola definitívne proti vstupu nepovolaných osôb uzavretá v roku
2008, konkrétne bol urobený štupeľ vybudovaním umelej povaly z oceľových priečnikov, zabetónovaním
plošiny a zasypaním úvodných 10. metrov od povrchu jalovinou z bane Rozália
.
Mayer šachty I a II. pred pár rokmi Foto K.Ivan |
Mayer II # slúžila
na rovnaké účely ako pôvodne stará Mayerka I, lenže fungovala vo väčšom rozsahu
- pre NOŠ. Šachta Mayer II je hlboká 115,5 metrov , v elipsovitom
profile priemeru 5,8 x 7
metrov v betónovej výstuži a oceľovej výstroji (5).
Okrem fáracieho a lezného oddelenia má šachta Mayer II aj špeciálne
oddelenie na spúšťanie a vyťahovanie veľkorozmerných častí strojov a zariadení,
a preto bola vyrazená v elipsovitom profile, hoci v tom čase sa
už všetky nové šachty hĺbili v modernejšom kruhovom profile.
Pod Mayer šachtou
sa na odbočke NOŠ nachádza aj rozmerná servisná komora na prípadné opravy tunelovacieho
stroja WIRTH
Servisná komora pod Mayer II šachtou na úrovni NOŠ. Foto Krtek |
Nová odvodňovacia
štolna bola definitívne odovzdaná do používania v roku 1991 a potom sa už stará šachta Mayer prestala používať.
Nová Mayer šachta bola odstavená z fungovania po roku 1995.
Obe šachty Mayer
sú zaujímavé na porovnanie vývoja banskej techniky razenia a vybavenia šácht v rozpätí
200 rokov a tiež sú dvojicou
zvislých banských diel s extrémne blízkymi zvislými osami – obe sú od seba
vzdialené len 27 metrov ,
čo je nielen Slovenský, ale pravdepodobne aj celoeurópsky unikát.
Pri Mayer šachtách dlho stáli dva špeciálne
samohybné dieselhydraulické vozidlá – trojkolky, vyvinuté osobitne len na
čistenie NOŠ od usadenín. Podobne ako mnohé iné strojné unikáty z revíru, aj
tieto v 90-tich rokoch 20 storočia skončili
v šrote bez toho, aby vôbec boli aspoň raz použité.
Obe Mayerky, v popredí Mayer II .Foto K.Ivan |
Pri výstavbe NOŠ a Mayer II bola v budove starej Mayer I. šachty postavená kompresorovňa, ktorá však žiaľ
vibráciami poškodila obvodové murivo budovy šachty. Okrem toho bola za cestou postavená
Banskými stavbami prízemná sociálna budova pre pracovníkov NOŠ a Mayer
šácht – dnešná reštaurácia a penzión Zlatý stôl.
Z druhej
strany bola k strojovni starej Mayer # pristavená tvárnicová parná kotolňa
na vykurovanie novších budov. Teplá voda a para sa prevádzala ponad cestu
„mostom“, ktorý je pri Mayer šachtách dodnes . Koncom 80 tich rokov došlo v
tejto kotolni k nehode – výbuchu kotla a dobre si pamätám, ako sme zhodou okolností v sobotu pár hodín
po výbuchu autom obchádzali
škvarobetónové tvárnice budovy kotolne rozhádzané po celej ceste.
Pri Mayer šachte
smerom na západ ešte donedávna stála rozsiahla halda jaloviny vyvážanej takmer
200 rokov z baní Schöpfer. Za dva roky bola celá odbágrovaná
a prevezená do dolinky K Záhradkám na zaťaženie „päty“ odkaliska.
Nejakú dobu poskytovala pekné nálezy hodrušských ametystov, kalcitov
a iných nerastov z bane Schöpfer.
Rudné bane š.p.
začiatkom 21. storočia obnovili náter veže Mayer I šachty a opravili poškodenú
striešku vrcholu veže s lanovnicovými kolesami. Zdá sa že Mayer šachte
I svitá spolu so zakonzervovanou a tiež čerstvo natretou Mayer
šachtou II. na lepšie časy.
NKP Mayer # prejde do majetku obce Hodruša-Hámre,
ktorá v peknej hale na poschodí a v menších miestnostiach na prízemí
chce vybudovať spoločenské priestory, pričom zvonku aj zvnútra bude budova
šachty aj strojovne obnovená.
Držme palce, nech
sa všetko rýchlo podarí.
Vizualizácia ako by Mayer I šachta mala vyzerať po rekonštrukcii fasád. Vizualizácia z FB profilu J.Urama |
Text copyright Karsten Ivan 26.10. 2009 – Marec
2015
Použité skratky:
HDŠ –
Hodrušská Dedičná Štôlňa alebo Dedičná štôlňa cisára Františka Lotrinského
VDŠ
- Voznická Dedičná Štôlňa alebo Dedičná
štôlňa cisára Jozefa II.
NOŠ –
Nová Odvodňovacia Štôlňa (razená od
Voznice po Ondrej šachtu v 80tich rokoch 20 storočia)
Použité podklady
a literatúra:
(1) Zoznam
Komorských grófov Štiavnice vystavený v expozícii SBM Kammerhof
(2) Hlavná
banská kniha bane Rozália , rukopis, do roku 1970 A WEISS, nepublikované,
archív autora.
( 3) Zborník
prednášok Pamiatky UNESCO ( CD ROM nosič s PDF súbormi)
(4) Ing.
Eugen Kladivík CSc. : Odvodňovanie Hodrušských baní do roku 1918, Spravodaj
Banského Výskumu Prievidza č. 3-5/97
(5)
Ing. M. Durbák a kolektív: Sprievodca po technických pamiatkach B.
Štiavnice a okolia, Vyd. Štúdio Harmony B. Bystrica pre mesto Štiavnica
ISBN 80 – 968547- 4-7
(6) Ing. A. Kurray: Zabezpečenie b. diel a objektov v oblasti Hodrušského a štiavnického rud. Rajónu v rámci útlmu rud. Baníctva, Spravodaj Banského Výskumu Prievidza č. 2-3/2000 vyd BEVEX.
(6) Ing. A. Kurray: Zabezpečenie b. diel a objektov v oblasti Hodrušského a štiavnického rud. Rajónu v rámci útlmu rud. Baníctva, Spravodaj Banského Výskumu Prievidza č. 2-3/2000 vyd BEVEX.
Obrázky sú autorskými dielami s copyrightom
autorov uvedených v popiskách
Obrázok pôdorysu
budov starej Rudolf šachty je z fondu HKGÚ 10203, ŠÚBA Banská Štiavnica ,rys
Fridricha Weisza z roku 1885.
Ostatné nákresy
sú z elektronického archívu autora, prevažne bez datovania a autorstva nákresov.
Axonometrický
náčrtok usporiadania budov starej Rudolf šachty
je dielom Marcela Mészárosa mmeszaros@gmail.com
Žádné komentáře:
Okomentovat