V tom istom roku ( teda1887) ako na Hornom Banskom závode Kráľovský banský
erár na parný stroj tamojšej Centrálnej stupy napojil dvojicu dynám na
elektrické osvetlenie úpravne, sa rovnako činila na Dolnom banskom závode aj
najväčšia súkromná banská firma na drahokovové rudy na Hornom Uhorsku -
Gerambovská Banská Únia (GBÚ).
Podľa výročnej správy GBÚ z roku
1892 boli na zdvojený kompoudný parný stroj
v Schőpferštôlnianskej parnej stupe, ktorá stála na mieste dnešnej úpravne zlatej rudy Slovenskej Banskej s.r.o. napojené dve dynamá, každé s „kapacitou 40 žiaroviek“ , neskôr doplnené
rezervou ďalšieho dynama s kapacitou 80 žiaroviek. Tieto žiarovky
osvetľovali vnútorné priestory stupy,
aby mohla pracovať v nočnej prevádzke na spracúvaní vyťažených rúd.
V roku 1892 GBÚ začala zvažovať možnosť pripojenia výkonnejšieho
dynama, ktoré by generovalo jednosmerný prúd pre pohon elektrického vrátku -
myslel sa niektorý z ťažných vrátkov v úpadných šachtách v podzemi Bane Schőpfer .
Tento projekt však nakoniec nebol realizovaný.
Začiatkom 90 rokov 19 storočia bola ešte
GBÚ vysoko zisková, investovala do výstavby parnej stupy Na Placi
v Dolných Hámroch včítane výstavby dlhej dopravnej trate, ktorou sa do nej
vozila ruda z Schőpfer štôlne.
Parná stupa na Placi s vodnou turbínou mala
osadený bližšie neznámy typ turbíny – možno sa jednalo o ležatú –radiálnu
Girardovu turbínu, preto že vodný spád pri Placi nebol veľký. len pár desiatok
metrov. Pokiaľ bolo možné prevádzkovať turbínu vo vodnatých mesiacoch namiesto parného stroja, ušetrilo
sa tým drahé palivové drevo pre parné stroje, takže mala opodstatnenie.
Postavili tiež Dolnohámorský kostol sv.
Alžbety, veľkú správnu budovu úpravne, most pre vozy, baráky pre robotníkov,
krčmu a podobne - teda peňazí mala GBÚ vtedy ešte dosť.
Ceny striebra však
náhle prudko poklesli, a strieborné rudy sa v tom čase už dobývali pod
úrovňou Voznickej dedičnej štôlne, čo vyvolalo potrebu nákladného čerpania vôd
z hĺbok.
V pomerne krátkom čase piatich rokov sa GBÚ z rozmachu
a nadbytku prostriedkov dostala do ťažkej finančnej krízy, ktorú sa pokúsila
vyriešiť výstavbou závodu dnes známeho ako Sandrik, ale z problémov sa už Gerambovskú
Úniu jej vedeniu nepodarilo dostať.
Parná stupa na Placi v Dolných
Hámroch v roku 1908 už bola odstavená, fungovala vlastne len necelých 15
rokov, preto že po krachu GBÚ banský erár rozhodol, že tento úpravárenský závod je zbytočný.
Dlhé roky mi nebolo celkom jasné, prečo
GBÚ investovala do tak drahého projektu novej parnej úpravne na Placi v Dolných
Hámroch, pričom rudu musela dopravovať po povrchovej trati celé kilometre ,od Schőpfer štôlne cez celú Kyslú až po Muráň. Vyjasnilo sa mi to po desiatich rokoch čítania
rôznych podkladov.
Gerambovská parná stupa pri bani
Schőpfer spolu s ich ďalšou malou (už dávno zbúranou) stupou ktorá stávala
na Troskách na najspodnejšom konci Dolných Hámrov, ani spolu s prenajatou
Kopanickou parnou stupou č. 4 ktorá stávala na dnešnom mieste Píly, jednoducho
nestíhali spracovávať viac ako 130 tisíc ton rudy ročne vydobytej v Hodruši.
Vedenie GBÚ očakávalo zvýšenie ťažby v
Hodrušských baniach až na množstvo do 250 tis. ton ročne.
Preto sa pustili do stavby stupy na Placi v Dolných Hámroch, aby zvládli kapacitou návaly rudy, v ktoré verili.
Preto sa pustili do stavby stupy na Placi v Dolných Hámroch, aby zvládli kapacitou návaly rudy, v ktoré verili.
Lenže očakávania
objavov bohatých rúd v hĺbkovom pokračovaní takzvanej Berksovej bane v Schőpferke pod
Voznickou dedičnou štôlňou, ani ďalších bohatých rúd sa nakoniec nekonali lebo žila do hĺbky slabla, a
k tomu prišiel rýchly finančný krach GBÚ, spôsobený svetovým trhom s drahými
kovmi.
Koncom 19 storočia až začiatkom 20
storočia(1903) sa pozornosť GBÚ sústredila na stavbu alebo prestavbu jednej svojej stupy na elektrocentrálu, ktorá mala vyrobiť prúd
pre čerpadlá banskej vody z dobývok Schopferštôlne pod úrovňou Voznickej
dedičnej štôlne, v tom čase zatopených a mimo prevádzky, čo prehlbovalo krízu výroby a spracovania
striebra.
Ešte
v marci 1896 bol GBÚ skolaudovaný elektrifikovaný brzdný stroj fy Kachelmann na
2. zvážnej šachte v bani Schopfer, ktorý bol predtým hnaný len hmotnosťou vody
napúšťanej do špeciálneho nádržového podstavníka .
S ubúdaním množstva vody v potoku v Jalšovej doline, odkiaľ ju zachytávali, však nemohol ťažný stroj dosť dobre, a hlavne neprerušovane pracovať. GBÚ vo výročných správach píše, že v roku 1892 už trvalo 3 dni, kým sa naplnil podzemný rezervoár - bazén na druhom obzore, ktorý potom zrejme minuli za jednu smenu vyťahovania rudy vo vozoch. 2/3 roku bol teda stroj pred jeho elektrifikovaním nečinný, a GBÚ museli používať na vyťahovanie rúd z hĺbky drahší konský gápeľ na prvej zvážnej bane Schőpfer, stojaci v 550 metroch od vchodu do bane pri Dolnom závode.
S ubúdaním množstva vody v potoku v Jalšovej doline, odkiaľ ju zachytávali, však nemohol ťažný stroj dosť dobre, a hlavne neprerušovane pracovať. GBÚ vo výročných správach píše, že v roku 1892 už trvalo 3 dni, kým sa naplnil podzemný rezervoár - bazén na druhom obzore, ktorý potom zrejme minuli za jednu smenu vyťahovania rudy vo vozoch. 2/3 roku bol teda stroj pred jeho elektrifikovaním nečinný, a GBÚ museli používať na vyťahovanie rúd z hĺbky drahší konský gápeľ na prvej zvážnej bane Schőpfer, stojaci v 550 metroch od vchodu do bane pri Dolnom závode.
![]() |
Elektrifikovaný pôvodne brzdný ťažný stroj pri II. (Hlavnej) zvážnej šachte v Bani Schőpfer, za pákami strojník pán Zúbek |
Elektrocentrálu GBÚ pre účely bane a
stúp postavili rozšírením bývalej stupy ešte pred rokom 1896 ktorá stála na mieste taviacej huty, tesne nad
Dolnohodrušským banský závodom pri bani Schőpfer. Pôvodne bola vybavená bližšie
neznámymi parnými strojmi ( možno Kachelmann?),
ktoré hnali zrejme parné kompresory na stlačený vzduch a dvojica parných
strojov , každý s výkonom 75 koní boli napojené na dynamá Siemens-Halske ktoré
dávali v striedavej prevádzke pri otáčkach 500/min. napätie 500 V a prúd 25
Ampérov . Tieto dva pôvodné parné stroje zásobovali 4 parné kotly s tlakom pary
6 atmosfér.
![]() |
Pôvodná zostava jednovalcového parného stroja s dynamom hnatým cez remenný prevod v elektrárni GBÚ vyzerala zhruba takto. Fotka z nemecka z internetu |
V roku 1903 bolo strojné zariadenie v
elektrocentrále Schőpfer renovované – vymenené za novšie, pričom v projekte
Brnenskej firmy , ktorá prestavbu navrhovala a riadila, sa spomína „alt
Kesselraum“ teda „stará kotláreň“. Ak povieme stará, myslí sa zväčša 25 rokov
a viac, ale presnejšie údaje zatiaľ nemáme.
Isté je, že to najstaršie vybavenie elektrárne bolo postavené pred rokom 1896.
Isté je, že to najstaršie vybavenie elektrárne bolo postavené pred rokom 1896.
![]() |
Elektrocentrála - elektráreň Gerambovskej banskej únie pri Schőpfer štôlni v Hodruši okolo roku 1916 - výrez z kolorovanej pohľadnice vydanej Jozefom Brámerom v Hodruši |
Nové zariadenie elektrocentrály GBÚ po
prestavbe a doplnení motorov a parných kotlov v roku 1903 bolo to najmodernejšie, aké bolo na svetovom trhu
dostupné: dvojica parných strojov, každý o výkone 75 konských síl (jeden slúžil
ako rezerva pre prípad poruchy druhého) napojených priamo alebo pomocou
remeňového prevodu na generátor značky Siemens-Halske , ktorý pri 500 otáčkach / min. dával 26
Ampérový prúd pri napätí 3 000 Voltov.
Zálohu pre prípad poruchy oboch parných
strojov alebo ich generátorov tvorila parná turbína typu Parsons
o výkone 180 konských síl, ktorej samostatný generátor dával
v prípade potreby pri 3 000 otáčkach výkon 125 kW.
Na výrobu pary pre hlavný a záložný
parný stroj slúžili 4 zdvojené kotly vykurované drevom, turbína mala samostatnú
dvojicu kotlov systému Bánó. Teda celkom bolo v elektrocentrále začiatkom
20 storočia k dispozíciiaž 6 parných kotlov. Palivom bolo drevo.
Mimochodom, za otca teórie výpočtov
parných turbín je považovaný pôvodom slovák Aurel Stodola. Síce nevynašiel ani
radiálnu, ani axiálnu parnú turbínu, ale rozvinul matematické výpočty teórie
parných turbín.
Kto vie, či sa do Gerambovskej parnej elektrárne niekedy nezašiel pozrieť na turbínu Parsons, ktorú pomohol výpočtami vylepšovať...
Kto vie, či sa do Gerambovskej parnej elektrárne niekedy nezašiel pozrieť na turbínu Parsons, ktorú pomohol výpočtami vylepšovať...
Treba podotknúť, že aj rezervná parná axiálna turbína systému
Parsons so svojim generátorom , bola tým
najmodernejším, čo v tej dobe bolo možné na strojárskom energetickom trhu dostať
kúpiť.
Charles Parsons si dal svoj systém lopatkovej axiálnej parnej turbíny, s menšími vylepšeniami používaný aj v súčasnosti, patentovať v roku 1884, teda len 20 rokov pred tým ako ju namontovali v Hodruši.
Parsonsova parná turbína bola (podľa doterajších poznatkov) prvá parná turbína v celých štiavnických vrchoch, a možno aj na vtedajšom Hornom Uhorsku.
Charles Parsons si dal svoj systém lopatkovej axiálnej parnej turbíny, s menšími vylepšeniami používaný aj v súčasnosti, patentovať v roku 1884, teda len 20 rokov pred tým ako ju namontovali v Hodruši.
Parsonsova parná turbína bola (podľa doterajších poznatkov) prvá parná turbína v celých štiavnických vrchoch, a možno aj na vtedajšom Hornom Uhorsku.
![]() |
Turbína systému Parsons (vpravo) s generátorom (vľavo) na oceľorytine zo začiatku 20 storočia. Neskôr ešte doplním zábery na Parsonsovu turbínu z Kráľovského Britského Technického múzea v Londýne |
Parsonsova turbína fungovala na tlak
pary 14 atmosfér, teda 1,4 MPa, mala obrátky 3000 za minútu a výkon 180
konských síl. Jej dynamo vyrábalo elektrický prúd 65 Ampérov pri napätí 5000
Voltov,
Súčasťou elektrocentrály bola samozrejme aj integrovaná transformátorovňa, preto že elektromotory a zariadenia v bani a stupe nepracovali s tak vysokým napätím .
Súčasťou elektrocentrály bola samozrejme aj integrovaná transformátorovňa, preto že elektromotory a zariadenia v bani a stupe nepracovali s tak vysokým napätím .
S parnými strojmi
a generátormi elektriny bol na rozvody pary z batérie kotlov zapojený vždy aj aspoň jeden parný kompresor na stlačený vzduch, stačilo len prepnúť smer pary a kompresor
spustil.
V roku 1906 GBÚ bola nútená vyhlásiť
bankrot, ale elektrocentrála bola pre potreby bane a úpravne udržiavaná
a budovaná ďalej, už pod správou Kráľovského banského eráru.
V roku 1908 bol ako ďalší zdroj pohonu pre dynamá elektrárne na Dolnom Hodrušskom závode nainštalovaný sací plynový motor Körting.
V roku 1908 bol ako ďalší zdroj pohonu pre dynamá elektrárne na Dolnom Hodrušskom závode nainštalovaný sací plynový motor Körting.
Bol to vlastne piestový spaľovací
motor podobný parným piestovým motorom, len pohonným médiom- palivom-
nebol benzín alebo nafta, ale horľavý a výbušný generátorový plyn tvorený najmä
vodíkom a oxidom uhoľnatým. Dlhú dobu bola táto zmes plynov nazývaná aj svietiplynom, niekedy aj "vodným plynom".
Tento generátorový plyn sa vyrábal
v dvojici striedavo používaných generátorov (jeden sa vždy čistil alebo
plnil palivom - koksom prípadne drevným uhlím).
Princíp výroby generátorového plynu je jednoduchý, ale dnes používaný už len v niektorých oceliarňach:
Funguje to tak, že do vrstvy rozžeraveného drevného uhlia, prípadne koksu v generátori sa vháňa prehriata para z kotla pod nižším tlakom, výsledkom reakcie pary a žeravého uhlia je horľavý plyn s vysokým podielom oxidu uhoľnatého a vodíku. Tento generátorový plyn sa následne schladil vo vodnom chladiči, prefiltroval sa cez filter z práškového koksu , následne prešiel cez drevo pilinový filter a privádzal sa k motoru.
Princíp výroby generátorového plynu je jednoduchý, ale dnes používaný už len v niektorých oceliarňach:
Funguje to tak, že do vrstvy rozžeraveného drevného uhlia, prípadne koksu v generátori sa vháňa prehriata para z kotla pod nižším tlakom, výsledkom reakcie pary a žeravého uhlia je horľavý plyn s vysokým podielom oxidu uhoľnatého a vodíku. Tento generátorový plyn sa následne schladil vo vodnom chladiči, prefiltroval sa cez filter z práškového koksu , následne prešiel cez drevo pilinový filter a privádzal sa k motoru.
Motor systému Kőrting nebol žiadny
drobček – uvediem niektoré jeho parametre z poznámok Ing. Dvorzsáka : priemer piestu:59,5 cm, zdvih piestu 76,5
cm. Pri 150 otáčkach/min . dával výkon 225 konských síl . Generátor musel byť
na plynový motor napojený cez remeňový prevod s veľkým rozdielom veľkosti hnacieho a hnaného kolesa, preto že dynamá ani alternátory nie
sú pomalobežné na rozdiel od plynového motora, ktorý dával len niečo málo viac
ako dve otáčky za sekundu, ale pritom veľký výkon.
![]() |
Vyobrazenie ležatého plynového sacieho motora Kőrting so zotrvačníkom. Podobá sa súdobým parným strojom. Obrázok z webu firmy Kőrting |
Po uvedení plynového motora Korting do
prevádzky v roku 1906 slúžila ako záložný zdroj prúdu už len spomínaná
Parsonsova parná turbína namontovaná ešte v roku 1903. Skôr spomínané parné stroje s rozvodom pary compoud ktoré hnali alternátory, boli zrejme odmontované a podľa zvyku Kráľovského banského eráru presunuté niekam inam.
Elektrický prúd vyrábaný
Kőrtingovým plynovým motorom a /alebo
Parsonsovou turbínou slúžil na pohon zariadení stupy pri Dolnohodrušskom
závode, ktorá stála na mieste dnešnej úpravne Slovenskej Banskej, spol s.r.o.,
pred jej druhou prestavbou v roku 1929 na flotačnú úpravňu v rokoch 1928 - 1930 a potom ďalšou
modernizáciou v roku 1980.
Pozrime sa, čo všetko už elektrocentrála pri bani Schőpfer po roku 1908 poháňala:
Tiež hnala elektrický ťažný stroj slepej šachty Alexander na 6 -10 obzore bane Schőpfer, ešte v roku 1896 elektrifikovaný brzdný stroj 2. zvážnej šachty na obzore Baptista bane Schőpfer, čerpadlá na hĺbkových obzoroch a ventilátory bane Schőpfer.
- motory drviarne, stupu,
- zámočnícku dielňu
- a 180 žiaroviek osvetlenia stupy a niektorých častí podzemia.
Tiež hnala elektrický ťažný stroj slepej šachty Alexander na 6 -10 obzore bane Schőpfer, ešte v roku 1896 elektrifikovaný brzdný stroj 2. zvážnej šachty na obzore Baptista bane Schőpfer, čerpadlá na hĺbkových obzoroch a ventilátory bane Schőpfer.
![]() |
Fotografia podzemnej čerpacej stanice na V hlbinnom obzore bane Schőpfer - tá už bola hnaná elektrickým prúdom z elektrárne v Kremnici |
Je tiež pravdepodobné, že časť prúdu
bola pôvodne od Centrály vedená do Sandriku, ktorý tiež postavila GBÚ.
Od krachu GBÚ však Sandrik vlastnili
banky a baňu Schopfer prevzal Banský erár, boli to teda už dve rozdielne
firmy, Sandrik si budoval vlastnú elektráreň.
Dňa 7.6.1917 došlo v elektrárni pri Schőpfer bani k havárii
generátora plynu - jeho výbuchu v parnej časti elektrárne. Plynový motor
Kőrting preto už nemal odkiaľ brať palivo na prevádzku. Zrejme sa pri tej nehode
poškodil aj druhý generátor plynu. Generátory svietiplynu boli citlivé na správnu reguláciu prívodu vzduchu aj pary - ak bolo priveľa pary, žeravé uhlie pohasínalo, ak bolo privádzané priveľa vzduchu tvorilo sa priveľa CO2 a málo vodíku, a generátor mohol vybuchnúť.
Keďže v tom čase záložná Parsonsova turbína už nebola schopná prevádzky (dodávam, že zrejme kvôli zlej údržbe počas vojny), dodávka elektrického prúdu pre hĺbkové obzory bane Schőpfer ustala.
Keďže v tom čase záložná Parsonsova turbína už nebola schopná prevádzky (dodávam, že zrejme kvôli zlej údržbe počas vojny), dodávka elektrického prúdu pre hĺbkové obzory bane Schőpfer ustala.
Čerpadlá a ostatné elektrické
zariadenia pod úrovňou Voznickej dedičnej štôlne boli urýchlene demontované,
vytiahnuté na úroveň 4. obzoru a „hlboké“ dobývky boli po 13.6.1917
samovoľne zatopené banskou vodou. Takto zostali až do roku 1924, kedy sa
nakrátko opäť podarilo sprevádzkovať Parsonsovu turbínu, ktorá ešte nejaký čas
slúžila ako záložný zdroj prúdu aj po napojení Hodrušských závodov na
elektrickú sieť dotiahnutú
v septembri 1924 z Kremnice. Plynový motor Körting
a plynové generátory boli neskôr
demontované a odpredané do závodu Sandrik, ktorý v tej dobe vlastnili
banky. Tam pravdepodobne určitú dobu
slúžil, pri takom výkone mohol hnať niektoré zariadenia vtedajšej zlievarne
kovov alebo valcovne, ktoré už dnes v Sandriku neexistujú.
Ďalší rozvoj lokálnych elektrární bol
ukončený v roku 1924, kedy bolo do Hodruše potiahnuté elektrické vedenie
z hydroelektrární v Kremnici.
Po overení spoľahlivosti dodávok prúdu z
Kremnice boli všetky lokálne hydroelektrárne a parno- plynová elektráreň
Centrála pri bani Schöpfer zrušené,
strojné zariadenia boli demontované a odvezené.
Kde skončila parná turbína
Parsons, to nevieme.
Na Dolnom hodrušskom závode štôlne
Schőpfer bola namontovaná ešte jedna, tak trochu záhadná vodná turbína, niekedy
začiatkom 20 storočia.
Jednalo sa o vodnú turbínu systému
Girard s vodorovnou osou, ktorá mala hnať podľa dostupných správ ťažný
stroj šachty.
Nie je jasné či sa jednalo o zdroj
mechanickej energie na výrobu prúdu pre ťažný vrátok slepej šachty
Alexander v bani Schőpfer v hĺbke
pod úrovňou Voznickej dedičnej štôlne, alebo nejakého iného zariadenia. Prevádzka
hĺbkových obzorov v Hodruši razených od slepej Alexander šachty netrvala
príliš dlho.
V každom prípade Girardova turbína
vyrobená firmou Kachelmann bola dodaná, odfotená, zrejme aj nainštalovaná
v podzemí, preto že Ing. Milan Hock uvádza že z roku 1894 sa zachoval
výkres vozíka na jej prepravu v bani Schőpfer, a mala nahradiť starý vodný
gápeľ.
Lenže na I. Schőpfer šachte bol namontovaný železný konský gápeľ s
vodnou protiváhou, ktorý sa dochoval v expozícii Slovenského Banského múzea, a
na II. Schőpfer šachte bol v tej dobe už funkčný elektrifikovaný brzdný ťažný
stroj s vodnou protiváhou.
Čo sa s Girardovou turbínou nakoniec stalo, zatiaľ nevedno.
Možno nakoniec skončila na banskom závode v Zlatej Idke, kde podľa záznamu Ing. Dvorzsáka jedna Girardova turbína bola inštalovaná pred rokom 1921.
Čo sa s Girardovou turbínou nakoniec stalo, zatiaľ nevedno.
Možno nakoniec skončila na banskom závode v Zlatej Idke, kde podľa záznamu Ing. Dvorzsáka jedna Girardova turbína bola inštalovaná pred rokom 1921.
Vráťme sa k Centrále Schőpferky.
Budova Centrály slúžila po demontáži
strojov ako transformátorovňa stredne vysokého napätia z Kremnice, ako sklad banskému eráru a neskôr Rudným
Baniam až do prvej polovičky 90 rokov 20 stor, kedy prehnil jeden trám od II.
sv. vojny neudržiavanej eternitovej strechy. Namiesto menšej opravy strechy
bola budova Centrály vtedajším prenajímateľom, navrhnutá do "plánu
likvidácie a zabezpečenia.
Vlastník budovy Elektrocentrály, Rudné
Bane Banská Bystrica š.p. sa v tom čase zaoberal likvidovaním viacerých mladších
banských závodov na Slovensku.
Bola to žiaľ vlastne jediná činnosť, ktorou sa
okrem odpredaja budov Rudné Bane
v 90 rokoch 20 storočia zaoberali a zaoberajú
aj v prvom a druhom desaťročí 21. storočia. Zákon síce prikazuje
banské prevádzky po ukončení ťažby zabezpečiť, ale neprikazuje ich zlikvidovať.
Vlastník budovy Rudné Bane š.p. žiaľ ,návrh
zaradenia budovy (ktorú nepostavil) do plánu likvidácie bez otáľania
akceptoval, aby bolo možné vykazovať v tom roku aktivitu . Vlastnú
likvidáciu budovy vykonali miestne hodrušské firmy.
Za pár desiatok tisíc korún zo štátneho
rozpočtu bola rozsiahla, pomerne
zachovaná budova bývalej stupy a
elektrárne, zaujímavá pamiatka industriálnej architektúry a jediná zachovaná budova lokálnej
elektrárne svojho druhu v celom revíre, bez jediného pokusu o jej
zachovanie alebo jednoduchú opravu za dva dni zbúraná.
Dnes na jej mieste tróni
nevzhľadná montovaná hala.
Poslednou pamiatkou na pôvodný účel
budovy elektrárne a budovu samotnú je pár fotografii a elektrický stĺp z 20 rokov 20. storočia
pri plote ohradzujúcom tento pozemok.
Pre objektivitu však treba dodať, že
viaceré iné pamiatky v našej doline boli aj s pomocou Slovenskej
Banskej, iných hodrušských firiem a aj Rudných Baní š.p. Bystrica
zachránené.
Nemôžem si ale pomôcť, je mi ľúto každej
historickej industriálnej a najmä
banskej budovy v doline, ktorá bola ľahkovážne zváľaná bez zváženia vízii jej
možnej záchrany.
Že je možné zachrániť aj veľmi schátrané budovy a dať im nový
zmysel existencie, vidíme v našej doline najmä v druhom desaťročí 21. storočia.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pramene a podklady informácii uvedených
v pojednaní:
Jindřich Dvorzsák: Poznámky ku
štatistickým dátam pre banské a hutnícke závody.... 1919 rukopis napísaný
v Hodruši, z archívu autora
Franz Hain: Jahres – Bericht ueber die
Johann Josef von Gerambischen Unial Bergbaue 1892 rukopis z archívu autora
Kolektív
: Spravodaj BVÚ 3-5/1997 ,
článok Ing. Eugena Kladivíka
CSc.:Hodrušské baníctvo od roku 1919 do roku 1944, strany 154-271,
a
článok Ing. Milana Hocka: Nakladanie a
doprava Rúd v Hodrušských baniach do roku 1918 strany 107 - 112
Zborníky SBM III - XX
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vyššie uvedený text je autorským dielom a duševným vlastníctvom autora.
Je možné ho citovať a používať ako podklad na ďalší výskum.
Nie je možné kopírovať ho alebo zverejniť v tlačovej forme bez predchádzajúceho požiadania a písomného súhlasu autora.
Je zakázané kopírovať ho bez uvedenia autorstva alebo vydávať ho ani ako časti, či prípadne pozmenené ako svoje vlastné dielo.
K. Ivan , OZ Kerling 2008- september 2019
👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻💥💥💥💥😃😃😃😃😃
OdpovědětVymazatAko udrzbar elektrikar, milovnik jak historie tak aj strojov a zariadeni, geologiu a bannictvo nevynimajuc, hltal som kazdy riadok obidvoch casti tohoto skveleho clanku, takmer s otvorenymi ustami...🤝🤝🤝🙏🙏🙏
PECKA😃😃😃