V pondelok 10.8.2015 sme si už po niekoľký krát za
sebou pripomenuli Pamiatku obetí banských nešťastí, niekedy nazývané aj Dňom
Bielych Ruží. Zo spomienky zavedenej pred niekoľkými rokmi sa pomaly stáva
tradícia
Je len niekoľko povolaní, kde pracovníci zápasia priamo so
základnými živlami – prírodnými silami: Zemou, Ohňom, Vzduchom, a Vodou. Dodal by som
snáď ešte piaty živel Vesmír, ale kozmonautov bolo doteraz len pár stovák. Ostatné povolania prichádzajú do styku
s týmito živlami len sprostredkovane – s ich produktami,
energiami.
Spomeňme aspoň základné povolania, ktoré dennodenne majú do činenia s živlami: drevorubači a lesníci, požiarnici, hutníci, letci, moreplavci, stavbári, kozmonauti a samozrejme baníci. Niektoré z vymenovaných povolaní majú tú česť (snáď s výnimkou Kozmu) potýkať sa s všetkými štyrmi živlami: baníci a požiarnici.
Spomeňme aspoň základné povolania, ktoré dennodenne majú do činenia s živlami: drevorubači a lesníci, požiarnici, hutníci, letci, moreplavci, stavbári, kozmonauti a samozrejme baníci. Niektoré z vymenovaných povolaní majú tú česť (snáď s výnimkou Kozmu) potýkať sa s všetkými štyrmi živlami: baníci a požiarnici.
Niet divu, že tieto povolania sú považované za nebezpečné.
Technika a veda však pomáha vzdorovať silám prírody čoraz lepšie. Stačí sa
pozrieť na tabuľky štatistík príčin úmrtí pri pracovných úrazoch: v lesníctve či stavebníctve umiera každý rok viac ľudí než
v baníctve, a to nehovorím o dopravných nehodách.
Či už sa Vám to, milí čitatelia, páči alebo nie, tie
základné suroviny ktoré nedokážeme vypestovať, musíme niekde vyťažiť. Kovy,
umelé hmoty, palivá, stavebné hmoty, plyn sa najprv ŤAŽIA. Hlboko spod zeme.
80% elektrickej energie na svete je vyrobených
z vyťažených surovín, a stále nemáme fúzne reaktory, ktoré by ju
robili zadarmo. Na solárne články, veterné vrtule, vodné turbíny aj
geotermálne, prílivové či atómové elektrárne musíme materiály ako kovy, plasty
najprv vyťažiť, aby sme z nich mohli tie elektrárne vôbec postaviť. Káble
elektrických vedení sú tiež kovové. A na
spracovanie surovín musíme použiť energiu z fosílnych palív, preto
že energia z jadra a obnoviteľných zdrojov jednoducho nestačí. Nie je
jej dosť.
Baníctvo je preto jedno z najstarších povolaní
a po tisícročia užívalo primeranú vážnosť a úctu. Posledných 30 rokov sa
zrazu milióny ľudí tvária, že baníctvo nepotrebujeme. Naozaj? Zamyslite sa nad
tým.
Nie je iná možnosť, suroviny ako ľudstvo musíme ťažiť, preto
že veľká časť z nich sa pri používaní stráca alebo znehodnotí tak, že sa
už nedá znovu použiť. Recyklácia bohužiaľ na všetko nefunguje. Aby sme sa
rozumeli: som nadšený propagátor ochrany prírody , šetrenia a recyklácie
všetkých surovín. Ako všetko (ťažbu surovín nevynímajúc) , aj zelená politika
sa ale musí robiť s mierou a vyvážene.
Ale nie o tom som chcel...
Pri baníctve sa vyskytujú nehody, preto že baníctvo pracuje
s mocnými silami prírody a jej produktami.
Občas sa prihodí, že sily prírody prekonajú všetko čo bolo v
podzemí ľudským úsilím vybudované.
Baníctvo nie je pre padavky a kecky, čo
o nebezpečenstvách rozprávajú do médii a strašia ostatných ľudí ako
je v bani hrozne. Baníci dnes nie sú otroci, ktorým túto prácu niekto
nanútil.
Baníci si svoju prácu vybrali. Každý baník, ktorý nemá v hlave otruby vie, že sfárať môže, ale vyfárať nemusí.
Baníci si svoju prácu vybrali. Každý baník, ktorý nemá v hlave otruby vie, že sfárať môže, ale vyfárať nemusí.
Dnes a po stáročia platí v baníctve nepísané pravidlo, že ak je to
možné, tých, ktorí pri výkone svojho baníckeho povolania v bani zahynuli,
v baniach nenechávame. Väčšinou sa podarí
všetkých postihnutých z hlbín zeme dostať, aby mohli byť ich
pozostatky odovzdané zemi podľa našich zvykov.
V minulosti sa to však nie vždy darilo,
a v starých revíroch spočívajú ešte mnohí baníci svoj večný sen
stovky metrov pod povrchom. Princíp vyprosťovania ostatkov baníkov platí zhruba
len od 19. storočia, a ani dnes sa to vždy nepodarí. Paradoxne,
v niektorých prípadoch sú nálezy obetí banských nehôd zo starších dôb
cennými dokladmi o živote v dobách dávno minulých, a ich
pozostatky sú už aktívne vyhľadávané , ako vysvetlíme v tomto článku.
Určite každý z čitateľov niečo vie o vedeckej
senzácii spred 20 rokov– náleze Őtziho v Tirolskom ľadovci. Okolnosti
a predmety ktoré mal pri sebe nám povedali o jeho živote v dobe
bronzovej oveľa viac ako desaťtisíce pohrebísk vykopaných archeológmi. Podobne
sú dnes na viacerých miestach svetacentimeter po centimetri dobývaní spod závalov
starí baníci.
Prvé banícke nešťastia sa stávali už v dobe kamennej –
pri banskom podzemnom dobývaní pazúrika ako cenenej minerálnej suroviny sa
občas zrútil nedostatočne podopretý strop kriedovej vrstvy. Nehody sa stávali pri dobývaní medených
, železných a iných rúd, ale aj pri kopaní soli už tisícky rokov pred našou
civilizáciou.
V nasledujúcom si preberieme najznámejšie nálezy múmii
baníkov v starých baniach.
Začneme zatiaľ nepotvrdenou slovenskou baníckou legendou , spomenieme
aj potvrdené nálezy nešťastných baníkov.V tomto materiáli nebudeme pojednávať vyprosťovaní tiel baníkov bezprostredne po nešťastiach, ale o nálezoch zabudutých obetí banských nešťastí až po stáročiach až tisícročiach.
Ľudoop
v Nováckej uhoľnej panve, štvrtohory (15 mil. rokov), Slovensko
Keďže neexistujú žiadne hmatateľné dôkazy, budeme ju
považovať pracovne za banícku legendu.
Túto banícku povesť som si vypočul od starých baníkov
niekedy v roku 1983, keď som prišiel brigádovať – povinne praxovať- na Baňu
Mládeže do Novák. Vtedy sa už 30 rokov
hovorilo o tom, že na jednej ručnej stene Nováckej Bane Mier v 50tich
rokoch natrafili v uhoľnom sloji na fosilizovaného ľudoopa či opicu. Niektorí
baníci dodávali, že v náručí ako keby zvierala mláďa, že
to boli dva jedince.
Zrejme sa vraj utopil/la v rašeliniskových močiaroch,
z ktorých potom časom vzniklo hnedé uhlie.
Na nejaké odborné skúmanie nálezu však vraj nebol čas. Boli
50te roky, plán ťažby sa musel plniť stoj čo stoj. V prvej polovici sa
v strane, priemysle a hospodárstve stále hľadali takzvaní vnútorní nepriatelia, špióni, sabotéri a imperialisti.
Ak nechceli podaktorí súdruhovia baníci skončiť na uránových baniach za vymyslené sabotáže, tak radšej fosíliu spolu s uhlím rozdrvili a odťažili a plán splnili. Zrejme teda naša fosília – pokiaľ naozaj existovala- zhorela v kachliach alebo nejakej kotolni, hoci mohla mať nedoziernu vedeckú hodnotu a Nováky by boli bývali zapísané do histórie ľudstva VEĽKÝMI PÍSMENAMI. Nič také sa však nekonalo. Plán je plán - kostra či nekostra.
Ak nechceli podaktorí súdruhovia baníci skončiť na uránových baniach za vymyslené sabotáže, tak radšej fosíliu spolu s uhlím rozdrvili a odťažili a plán splnili. Zrejme teda naša fosília – pokiaľ naozaj existovala- zhorela v kachliach alebo nejakej kotolni, hoci mohla mať nedoziernu vedeckú hodnotu a Nováky by boli bývali zapísané do histórie ľudstva VEĽKÝMI PÍSMENAMI. Nič také sa však nekonalo. Plán je plán - kostra či nekostra.
V dvadsiatom prvom storočí som legendu preveroval
u vierohodných osôb.
Potvrdili mi, že táto banícka story je na Hornej Nitre medzi baníkmi od 50tich
rokov všeobecne rozšírená.
Pri uvažovaní o tom, či je to len čistá legenda alebo
má aj reálny základ, treba zvážiť aj nasledovné fakty:
·
Nikto
z tých, ktorým sa to malo stať, už nežije, a k udalosti neexistujú
žiadne zápisy v archívoch baní.
·
Nikto
z banských technikov pri údajnom náleze nebol.
·
Fosílie
rastlín, rýb, niekedy aj zuby mastodontov sa nachádzajú buď v nadloží
alebo v podloží sloja, v uhlí sa doteraz okrem drobných doplavených šupín rýb
riadne zdokumentovaná fosíliu nepodarilo nájsť
·
Tunajšie
uhlie je staré približne 15 mil. rokov, v súčasnosti sa prvé dôkazy
o ľudoopoch podobných človeku posunuli zhruba do doby 3 milióny rokov
späť. Opice sú zrejme podstatne staršie, možno aj 20 mil. rokov.
·
Ak
tam teda niečo bolo, musela by to byť veľmi stará praopica alebo hominid.
Kto
vie, kde je pravda.
Možno opica
v uhlí bola, možno nie.
Je jasné, že
fosíliu ľudoopa za pozostatky baníka rátať nemôžeme. Našla sa však údajne v bani
a preto ju tu spomíname.
Pokiaľ sa pokladáte za odborníka alebo aspoň dobre informovaného/ú, a ste toho názoru, že nič také ako kostra ľudoopa sa v uhlí nájsť nemôže, tak Vás ale musím vyviesť z omylu.
V 60tich rokoch 20. storočia na ložisku Rudabánya v blízkosti slovensko-maďarskej hranice sa odstraňovala skrývka nad ložiskom železa a Pb-Zn-Cu polymetalickej rudy. Súčasťou nadložia bolo aj malé ložisko lignitu. V tomto lignite, starom 12 mil. rokov sa našla spodná čeľusť - sánka hominida. Nemali by sme zabúdať, že každé ložisko uhlia nie je nič iné, ako zvyšky prastarého hlbokého močiaru. A v močiaroch sa zvieratká , občas aj ľudia, topia aj dnes.
Pokiaľ sa pokladáte za odborníka alebo aspoň dobre informovaného/ú, a ste toho názoru, že nič také ako kostra ľudoopa sa v uhlí nájsť nemôže, tak Vás ale musím vyviesť z omylu.
V 60tich rokoch 20. storočia na ložisku Rudabánya v blízkosti slovensko-maďarskej hranice sa odstraňovala skrývka nad ložiskom železa a Pb-Zn-Cu polymetalickej rudy. Súčasťou nadložia bolo aj malé ložisko lignitu. V tomto lignite, starom 12 mil. rokov sa našla spodná čeľusť - sánka hominida. Nemali by sme zabúdať, že každé ložisko uhlia nie je nič iné, ako zvyšky prastarého hlbokého močiaru. A v močiaroch sa zvieratká , občas aj ľudia, topia aj dnes.
Doba bronzová,
severovýchodné Alpy, okolie banského mesta Hallein a Halstatt v dnešnom
Rakúsku, Soľná komora – Salzburský kraj.
Rozprávka soľ nad zlato má v sebe racionálne jadro.
Kamenná soľ bola v minulosti veľmi vzácnou surovinou potrebnou pre
všetkých ľudí a zvieratá žijúce vo vnútrozemí. Preto sa naozaj vymieňala
za zlato, aj keď nie v pomere 1:1. Už v dobe bronzovej vznikli
v predhorí Alp na miestach v vysoko v horách praveké bane na soľ,
a okolo nich osady špecializované na jej banícke dobývanie a obchod
so soľou v Salzburgskej oblasti Hallein, Altausee, Halstatt. Dobývanie
soli v na tú dobu sofistikovaných baniach malo veĺkopodnikateľský
charakter, začalo už pred 2500 rokmi, a po tisícročia živilo región.
V mäkkých horninách razili keltskí baníci štôlne,
šachty a rozľahlé dobývky, pomocou dovážaných a na mieste aj
recyklovaných bronzových a neskôr železných nástrojov, ktoré menili za
soľ. Bežne sa už v tej dobe sériou šácht dostávali do hĺbok okolo 200 metrov
Náhle závaly sa stávali aj tu, či už ako následok
banských tlakov, horských otrasov, alebo nedostatočného vystuženia banských
diel. V soľných slojoch sa niekedy vyskytujú bubliny metánu, ktoré môžu
náhle vybuchnúť.
Ak závaly zachytili ľudí, ich telá veľmi rýchlo nasiakli
soľu a takto nasolení zostali zachovaní po tisícky rokov. V dobývaní
soli sa pochopiteľne pokračovalo aj v stredoveku a novoveku,
a občas sa znovuotváraním starých baní našli nasolené telá pravekých
baníkov. Prvé zaznamenané nálezy takzvaných soľných mužov alebo „mužov
v soli“ pochádzajú z konca 16 a začiatku 17. storočia.
Písomný záznam z neskoršej doby (preklad K.Ivan) hovorí :
" V roku
1577 bol v soľnej bani pri Dürrnebergu v hĺbke 6300 stôp (údaj je chybný, znamenalo by to 1890 metrov , ale
v takej hĺbke tamojšie soľné bane nie sú ani dnes, skôr by malo byť
uvedené 630 stôp = 189 m alebo 63 stôp=19 m)
vykopané telo muža, ktoré bolo 9 piadí dlhé a ešte nebolo zotleté, preto
že svalstvo , kosti, vlasy, brada a oblečenie boli dobre zakonzervované.
Svalovina bola stvrdnutá a žltá, ako zaúdená sušená treska. V tomto
čase bola na nebi viditeľná strašná kométa.
Iný muž bol vykopaný v roku 1616 v tých istých
vrchoch v štôlni Svätého Juraja. Obaja zachovaní solní muži boli uložení
do komôrky pri štôlni Clamerais niekoľko rokov, a uvádzali do úžasu
starých aj mladých. Keď však nakoniec začali zapáchať a objavovali sa na
nich známky hniloby, boli obaja po kresťansky pochovaní."
Umelecká rekonštrukcia nálezu Druhého soľného muža. Foto: Salzwelten Halstatt |
Na počudovanie dnešných montánnych archeológov bolo podzemné
dobývanie soli v dobe bronzovej, dobe železnej označovanej dnes ako
Halštat, pomerne vyspelé. Výskumy preukázali že z úvodnej štolne bola
hĺbená celá kaskáda šácht a v šošovkách čistej soli vyrúbali baníci
rozľahlé komory.
Schéma dobývania soli v dobe Halstattskej obrázok: Dominic_Groebner_Hans_Reschreiter_NHM_Wien_Abb_Salz-Reich_2008_Seite_67 |
Zachovali sa aj
drevené schody na pohodlnú chôdzu pri preprave narúbanej soli, ktoré dnes kúsok
po kúsku znovu vykopávajú v podzemí. Štôlňa Juraj bola identifikovaná
a montánni archeológovia v nej opäť kopú s nádejou , že sa im
podarí nájsť ďalšieho soľného muža.
Podľa námetu nálezu druhého soľného muža napísal spisovateľ Ludwig
Ganghofer svoj v Nemecku slávny historický román: Muž v soli,
zaoberajúci sa nešťastnou láskou a intrigami v prostredí soľných
baníkov.
Umelecká rekonštrukcia rúbania soli v komore v dobe železnej. Obrázok: Dominic_Groebner_Hans_Reschreiter_NHM_Wien_Abb_Salz-Reich_2008_Seite_48 |
Ďalší nález soľného muža v Halstatte.
V roku 1734 bol v bani Kibwerk nad Halstattom nájdený ďalší banícky muž
v soli , tento bol bez meškania pochovaný na miestnom cintoríne. Stalo sa
to preto, že miestna autorita, školený Halštatský pán farár dospel k názoru,
že je to baník spred 150 rokov. Neskôr boli v oblasti nájdené ďalšie
nálezy ako bronzový čakan, kožená obuv, krošňa na chrbát, aj tkaniny.
Bronzový hrot čakanu na kopanie soli, inštalovaný na drevenej násadke. Foto NHM Vien |
Baňa bola
uzavretá 1810 po ďalších závaloch, a dnes v nej pracujú montánni
archeológovia v nádeji na ďalšie nálezy, ktoré sa skutočne sem tam daria.
Tkáčske rozbory zdobených tkanín napríklad ukázali, že vtedajší spracovatelia
tkanín dokázali utkať zložité ozdobné vzory z farebných nití.
Takto boli po kresťansky pochovaní traja soľní muži, hoci sa
narodili v dobe, keď založenie kresťanstva ešte ani nebolo v pláne,
ako sa hovorí.
Schody z doby železnej odkryté po tisícoch rokov v soli Foto: Univerzita Bochum |
Banícke nástroje staré tisícky rokov - kamenné kladivo a zvyšok drevenej nádoby, foto: NHM Wien |
Ďalší banícu
v soli z Iránu spred roku 0 n.l.
V bani Čerhabád
provincia Zanjan v rokoch 1993 – 2010 našli v závaloch
miestnych soľných baní celkom pozostatky 6 ľudí, z toho jednej ženy
a jedného cklapca . Sú však z troch rôznych období 500 – 250 prnl,
najlepšie sa zachoval „saltman č. 4“ viď obrázok nižšie, Zo soľného muža č. 2 je v miestnom múzeu
uložená hlava a predkolenie jednej nohy . Kope tam montánny archologický
tím Bergbaumuseum Bochum.
Solný muž číslo 4 z bane Čerhabád, Irán, po vyprostení zo soli. Je tak trochu "rozpleštený" ako vysušená mŕtvolka žaby na ceste. Foto : Bergbaumuseum Bochum |
Medený muž
z Chiquicamata, Čile.
Dnes je v Chiquicamate najväčšia povrchová baňa na
svete hlboká 850 metrov
v nadmorskej výške 2500 mnm. Ročná produkcia z tejto bane dosahuje
500 000 ton medi .
V počiatkoch dobývania v roku 1899 v bani
Restauradora mine pri Chiquicamate našli v plytkej zavalenej štôlni múmiu
Coppermana s kompletnou baníckou výstrojou, datovanú do roku 550 n.l. Jeho telo zakonzervovali meďnaté
roztoky z bohatej rudy a suchý vzduch, takže je celý zelený . Múmia je
vystavená v múzeu v USA.
Múmia baníka
z bane Všetkých svätých , Hodruša, Slovensko
Baňa Starovšechsvätých (Technická pamiatka UNESCO) so svojou
najmenej 700 ročnou históriou dobývania zlata a striebra patrí
k najstaším zachovaným baniam v Štiavnických vrchoch vôbec. Keďže sa
metódy získavania striebra so zlatom v priebehu stáročí stále vylepšovali,
časom bolo možné ťažiť aj chudobné rudy, ktoré si starí baníci nevšímali,
a do starých baní sa noví majitelia vracali a čistili ich. Pri jednom takomto vypratávaní bane na druhom
obzore našli v úpadnici Drei Männer (Traja Muži) zachovanú múmiu baníka.
Nechajme prehovoriť dokument z fondu Banský
úrad Vindšachta, spis č. 626/rok 1824 , Štátny Ústredný Banský Archív Banská
Štiavnica v preklade Mgr. Lucie
Krchnákovej:
medzi rokmi 1760 - 1770 v prekope/chodbe v bani
Ku trom mužom (na mape je zakreslená značkou) pri zmáhaní tej istej
(rozumej tej bane) v čelbe muž s dlhou bradou a
"cudzím"/neznámym oblečením v sediacej polohe bol nájdený, ktorý sa
pri najmenšom pohybe na prach rozpadol...
Kresba ako mohol nález hodrušskej múmie v čelbe vyzerať. Autor: K.Ivan |
Samozrejme , nález sa neutajil, a baníci si vytvorili hypotézu, že práve v tejto bani pracoval za rímskych čias svätý Klement – biskup, a nie v bani na poloostrove Cherson, ako sa uvádza v starodávnej knihe Legenda Sanctorum.
Sv. Klement spolu so Sv.Mikulášom boli v Hodruši,
Pukanci, Štiavnici ale aj na Španej Doline a niekorých iných revíroch
Slovenského rudohoria najváženejšími baníckymi svätcami obyčajných baníkov,
zatiaľ čo sv. Barbora bola baníckou patrónkou nemeckej „panštiny“,
a obyčajní baníci ju nijako zvlášť neadorovali.
Preto je návštevníkom tejto bane dodnes ukazovaný stĺp svätého
Klementa, (fragment drevenej stojky) ktorý on osobne postavil niekedy v 2
storočí nášho letopočtu. Vieme určite, že na prach rozpadnutá múmia nebola
svätým Klementom. Koniec koncov ostatky sv. Klementa na Slovensko priniesli vierozvestcovia Cyril
a Metod od byzantského cisára ako dar.
Určite sa toto nešťastie stalo pred rokom 1628, kedy bola úspešne
zavedená metóda banských odstrelov pomocou čierneho prachu – v tejto
oblasti bane sú prítomní ručne kresané banské diela.
V ústnom podaní v Hodruši sa traduje to, čo dokument
nezmieňuje – že pri múmii bol v stene letopočet 1520, ale nemožno ani
vylúčiť to, že vročenie bolo niekde nablízku .
Marco Vincenc Lipold vo svojom komplexnom Popise Štiavnického baníctva z roku 1867 uvádza na strane 57 pri popise bane Staro-Všechvätých, že v nadložnom prekope pri Drei Männer bol vytesaný dátum 1560 ! Čítal Lipold dokument v archíve z roku 1824 neporiadne, pomýlil sa? Alebo mal aj nejaké iné zdroje informácii? V roku 1867 bol cach Traja Muži prístupný. Bol tam Lipold osobne alebo len od niekoho odpisoval?
Nevieme či tam je letopočet 1520, 1560, alebo tam nie je nič, táto časť bane nebola v 21. storočí pri sprístupňovaní na muzeálne účely vyzmáhaná, a tak miesto, ani nápis nikto zo súčasníkov nevidel.
Pokiaľ by sme tieto roky brali do úvahy ako dátum zasypania únikovej cesty nešťastného baníka , bolo by pochopiteľné, prečo ho spoza závalu druhovia nevyslobodili. V tom čase totiž začali turbulentné doby náboženských vojen, tureckých nájazdov, morových epidémii,devalvácie meny a baníctvo upadalo. Nemožno ani vylúčiť, že do bane išiel postihnutý sám, bez toho, aby to niekde nahlásil, a vyvolaný zával ho uzavrel na stáročia v podzemí.
Marco Vincenc Lipold vo svojom komplexnom Popise Štiavnického baníctva z roku 1867 uvádza na strane 57 pri popise bane Staro-Všechvätých, že v nadložnom prekope pri Drei Männer bol vytesaný dátum 1560 ! Čítal Lipold dokument v archíve z roku 1824 neporiadne, pomýlil sa? Alebo mal aj nejaké iné zdroje informácii? V roku 1867 bol cach Traja Muži prístupný. Bol tam Lipold osobne alebo len od niekoho odpisoval?
Nevieme či tam je letopočet 1520, 1560, alebo tam nie je nič, táto časť bane nebola v 21. storočí pri sprístupňovaní na muzeálne účely vyzmáhaná, a tak miesto, ani nápis nikto zo súčasníkov nevidel.
Pokiaľ by sme tieto roky brali do úvahy ako dátum zasypania únikovej cesty nešťastného baníka , bolo by pochopiteľné, prečo ho spoza závalu druhovia nevyslobodili. V tom čase totiž začali turbulentné doby náboženských vojen, tureckých nájazdov, morových epidémii,devalvácie meny a baníctvo upadalo. Nemožno ani vylúčiť, že do bane išiel postihnutý sám, bez toho, aby to niekde nahlásil, a vyvolaný zával ho uzavrel na stáročia v podzemí.
Múmia Fat Mata
z bane Falun 1727
Baňa Falun (Falu Grubu po švédsky) známejšia v európe
ako Baňa Kopparberg (Technická pamiatka UNESCO) je jednou z najstarších
baní vo Švédsku. Vo svojej dobe tu bola najväčšia medená baňa na svete, ktorá
zásobovala celú Európu meďou po tom, ako pohasla sláva bystrických mediarskych
podnikov Thurzovcov a Fuggerovcov. Zisky z exportu medi vydobytej
v bani Falun boli také enormné, že dokonca umožnili financovanie švédskeho
vojenského dobrodružstva v zemiach českých počas Tridsaťročnej vojny.
Baníci v bani Falun pracovali od desiateho storočia
nepretržite až do konca 20 storočia (1992). Centrálne rudné teleso rozfárali už
v stredoveku na mnohých úrovniach do hĺbky 100 – 150 metrov . Ako raziacu
a dobývaciu metódu používali sádzanie ohňom ktoré umožňovalo v podzemí
ponechávať tenučké podperné piliere. Na sádzanie ohňom bolo v Švédsku vždy
dostatok dreva v obrovských lesoch a tak sa táto metóda používala až
do konca 19. storočia.
V bani sa
nepracovalo len cez Vianoce a cez sviatok letného Slnovratu, teda na Svätého
Jána.
V roku 1687 sa
presne na Svätojánsku noc zrejme pod váhou klenieb rozpadli niektoré kľúčové kamenné piliere a nastal
reťazový prepad dobývacích komôr
v bani. Celá baňa sa zosunula za pár sekúnd do kráteru o priemere 600 metrov , hlbokého 100 metrov . V bani
bolo v tom čase zrejme len niekoľko štajgrov, ktorí nemali šancu prežiť.
Ťažba na bani po závale neprestala, len sa vybudovali cesty
do krátera na povrchovú ťažbu rudy z prepadnutej bane a vedĺa prepadliny sa
vyhĺbili nové šachty, ktoré umožnili ďalšiu ťažbu rudy spod prepadliny.
V bani sa vyrábala okrem iného aj po tisíc rokov najpopulárnejšia švédska
farba : Falunská červeň, ktorou je v Švédsku natretá drvivá vačšina
tamojších drevených domov.
Panoramatický záber prepadliny bane Falun v súčasnosti. Foto: Baňa Falun, Kopparberg |
V roku 1727
našli v starej štôlni bane Falun telo mŕtveho baníka , všetko železné na
ňom a pri ňom bolo údajne rozpadnuté , ale telo a šaty nešťastníka
zostalo zachované.
Lekárska fakulta v Uppsale chcela získať nájdené telo na
výskum ale keď pozostatky vyniesli z bane na svetlo, jedna stará dáma, ktorá
bola jednou účastníčok zvedavého zhromaždenia pri bani, v mŕtvom baníkovi
spoznala Matthiasa Israelsonna ( prezývaného Fat Mat) ktorého si ako svojho
milého mala brať, a ktorý v osudnú svätojánsku noc slúžil v bani. Tak
bolo nakoniec telo Fat Mata riadne pochované, a romantický nešťastný
príbeh sa skončil.
14.4. 1568 cínovcové
pne pri Horní Blatné a Krásně, Česká Republika
Iným príkladom naraz zavalenej bane s desiatkami ak nie
stovkou zabitých baníkov je z Krušnohoria – z dobývok cínovej rudy . Cín
sa v regióne pri meste Krásno
a Hornom Slavkove začal ťažiť už pred 10 storočím, v 13 storočí
miestni baníci objavili dvojicu rozsiahlych greisenov – takzvaných rudných pňov,
oddelených od seba pásmom jalovej horniny. Podobne ako v bani Falun, aj
krušnohorskí baníci využívali pri podzemnom dobývaní tvrdej rudy v žule
metódu sádzania ohňom.
Hubský (Huberov) peň
bol v 16 storočí už veľmi silno a dosť chaoticky rozvŕtaný spleťou
banských diel a dobývacích komôr. O pár stovák metrov juhozápadne bol
podobne rozvŕtaný Schnödov peň. V roku 1568 14. apríla, došlo ku prepadnutiu dobývok celého
Schnödovho pňa, vraj aj s veĺkými stratami baníkov ktorí mali vtedy
pracovnú zmenu. V tom istom roku sa situácia s náhlym prepadnutím
baní v rudnom telese zopakovala aj na vedľajšom Hubskom pni. Po prepadnutých
pňoch zostali na povrchu veĺké krátery. Ten väčší, Hubský, je po prepadnutí rozmerov
300 x 200 metrov
a hlboký viac ako 100 m .
Závaly z tej doby dnes podĺa neskorších meraní siahajú do vyše 200 m hĺbky. Kolapsy oboch
hlavných rudných telies baníctvo a spracovanie cínovej suroviny
nezastavili, len sa zmenili dobývacie a otvárkové metódy smerom
k lepšiemu plánovaniu a bezpečnosti, pri kolapse Schnödovho pňa
v tom istom roku sa už obete medzi baníkmi nespomínajú, aj keď zával bol
oveľa väčší . Baníctvo cínu skončilo až
koncom 20 storočia, prepadliny oboch pňov používali na povrchovú ťažbu rudy
ešte ďalších 450 rokov
Autor by chcel týmto vyjadriť poďakovanie pani Lucii Krchnákovej zo Štátneho Ústredného Banského Archívu v Banskej Štiavnici za sprístupnenie a preklad zápisu o náleze múmie v podzemí bane Všetkých svätých v Hodruši
Prepadlina Hubský peň v súčasnosti. Foto: Marcel Vanek |
Použitá literatúra a podklady.
Josef Suldovský: Kronika hornictví zemí koruny české , vyd.
CDL Design s r.o. Ústí nad Labem 2006. ISBN: 80-903760-0-2
Dokument
z fondu Banský úrad Vindšachta, spis č. 626/rok 1824 , Štátny Ústredný Banský
Archív Banská Štiavnica
Marco Vincenc Lipold : Schemnitzer bergbau und... , Jahrbuch des k.u.k. Geologische Reichanstalt 1867, strana 51
Hodrusa : Kolektív autorov: Zborník prednášok konferencie 3-5 1997 vydal Bevex Prievidza
Marco Vincenc Lipold : Schemnitzer bergbau und... , Jahrbuch des k.u.k. Geologische Reichanstalt 1867, strana 51
Hodrusa : Kolektív autorov: Zborník prednášok konferencie 3-5 1997 vydal Bevex Prievidza
Internetové stránky:
www.mapy.cz
Žádné komentáře:
Okomentovat