Dlhé dedičné štôlne sú najveľkolepejšími technickými dielami
svojej doby.
Nie že by to boli nejaké obrovské banské diela, nie sú ani
nijako osobitne krásne ako povedzme hrady, chrámy alebo mosty. Naopak, dedičné
štôlne si v temných hlbinách ticho a nenápadne plnia úlohy, pre ktoré boli vyrazené
v tvrdej skale a prečo sa starostlivosť o ne dedila z generácie
na generáciu.
Tento blog je o tom, ako v dedení starostlivosti o tieto kľúčové banské diela pokračovala moja generácia, kým sa dalo
Hodrušskí banskí záchranári pod Hámorskou šachtou po skončení jednej kontrolnej plavby v 90tich rokoch 20. storočia |
Mnoho ľudí o dedičných štôlňach počulo, často aj takých
ľudí, ktorí o baníctve nič nevedia.O dedičných štôlňach majú aspoň hmlistú
predstavu dokonca aj tí , ktorí pod vplyvom opakovaných lží profesionálnych
aktivistov, ktoré sa postupne stávajú pokrivenou „akože-pravdou“ dostanú pri
slove „baňa“ škaredú svrbľavú koprivku
psychosomatického pôvodu.
Takzvané hlboké dedičné štôlne sú úžasnými dielami
v každom ohľade.
Prvé dedičné štôlne a vodné privádzače popod vrchy v
skalách dokázali raziť už antickí inžinieri, v dobe rímskej. Síce sa tak
dialo za strašných podmienok, za cenu stovák až tisícok obetí lacnej otrockej pracovnej
sily, ale dokázali to.
Metódy razenia sa síce po tisícky rokov nemenili, ale
zlepšovali sa metódy trhania hornín , dopravy , vetrania a tak pri
razení dlhých štôlní postupom času umierali stále menšie objemy pracovníkov,
a horizontálne aj vertikálne banské diela boli razené či hĺbené rýchlejšie
a efektívnejšie.
Veľkým technologickým skokom v baníctve bolo zavedenie
metódy trhania horniny pomocou pušného prachu ktorá bola zavedená v roku
1628 v baniach pri Banskej Štiavnici a bleskovo sa rozšírila do celého
sveta.
Zámerne hovorím o zavedení
metódy a nie o jej vynáleze, preto že trhanie hornín
vyskúšali viacerí vynálezcovia nezávisle na sebe na viacerých miestach
v baniach v Európe už desiatky rokov pred rokom 1628 , ale nikde sa
dovtedy nepodarilo túto metódu zaviesť rutinne do prevádzky. Až v Štiavnici
Snáď by sa mohlo zdať, že najvýznamnejšie dedičné štôlne sú
v Banskej Štiavnici. Kto chce, ten si nájde informácie o dedičných
štolniach Glanzenberg, Svätotrojičná, Michal, Kornberg či Schmidtenrinn.
Ale o nič menej významné (aj staršie) dedičné štolne sa razili
aj v iných revíroch.
Napríklad vymenujme tie najznámejšie:
Kremnická mestská, Hlboká a Ferdinandova,
Kremnická mestská, Hlboká a Ferdinandova,
Bansko-Belianska Juraj, Ferdinand a Belianska,
Pukanecká Juraj,
Rudnianska Anna,
Novobanská Hlboká.
Vyhnianska Stará Anton,
Kreutzerfindung, Vindischleuten, Hoffer
Samozrejme ani v Hodrušskom revíri baníci nezaháľali, a už v 16. storočí mali vyrazené
mnoho kilometrov dedičných štolní:
Napríklad Štefan,Tiergarten, Krebsengrund, Brenner, Einigkeit, Melango a ďalšie.
Sú poväčšinou také staré, že sa nedochovali záznamy, kedy dostali oprávnenia dedičných štôlní, a už v prvých dochovaných záznamoch okolo roku 1500 sa píše, že sú dedičné. Oprávnenia dedičných štôlni sa však nerozdávali len tak, hocikde a hocikomu.
Štôlňa ktorú chceli jej prevádzkovatelia nazvať dedičnou, musela byť razená na najnižšom mieste časti revíru ktorý plánovali odvodniť a ovetrať, a musela smerovať k známym baniam či žilným štruktúram. Na to aby dostala prívlastok "erbstollen" musela už byť vyrazená v značnej dĺžke.
Jedinou známou výnimkou z tohto súboru pravidiel bola Dedičná štôlňa cisára Jozefa II. ktorú začali raziť už s prívlastkom "dedičná"
Napríklad Štefan,Tiergarten, Krebsengrund, Brenner, Einigkeit, Melango a ďalšie.
Sú poväčšinou také staré, že sa nedochovali záznamy, kedy dostali oprávnenia dedičných štôlní, a už v prvých dochovaných záznamoch okolo roku 1500 sa píše, že sú dedičné. Oprávnenia dedičných štôlni sa však nerozdávali len tak, hocikde a hocikomu.
Štôlňa ktorú chceli jej prevádzkovatelia nazvať dedičnou, musela byť razená na najnižšom mieste časti revíru ktorý plánovali odvodniť a ovetrať, a musela smerovať k známym baniam či žilným štruktúram. Na to aby dostala prívlastok "erbstollen" musela už byť vyrazená v značnej dĺžke.
Jedinou známou výnimkou z tohto súboru pravidiel bola Dedičná štôlňa cisára Jozefa II. ktorú začali raziť už s prívlastkom "dedičná"
Najslávnejšími dedičnými štôlňami celého revíru,
odvodňujúce Vyhne, Belú, Štiavnicu, Piarg sú dlhé a hlboké dedičné štôlne razené pod Štiavnicu z Hodrušskej strany:
· dedičná štôlňa Cisára Františka Lotrinského – Hodrušská dedičná
štôlňa razená už pred 15. storočím, dokončená v 18.storočí
· dedičná štôlňa Cisára Jozefa II- Voznická dedičná štôlňa,
razená takmer 100 rokov, dokončená v 19. storočí, ale ešte ďalších 50
rokov rozvetvovaná a predlžovaná do strán.
Prečo sa používa názov - predikát - "dedičné" štôlne? Preto že ich predlžovanie, údržba, čistenie a vylepšovanie sa dedilo z generácie na generáciu, pri niektorých významných dedičných štôlňach sa starostlivosť dedila aj pol tisícročia. My sme ich tiež zdedili po našich predkoch a niektoré z nich sa využívajú vlastne dodnes.
Prečo sa používa názov - predikát - "dedičné" štôlne? Preto že ich predlžovanie, údržba, čistenie a vylepšovanie sa dedilo z generácie na generáciu, pri niektorých významných dedičných štôlňach sa starostlivosť dedila aj pol tisícročia. My sme ich tiež zdedili po našich predkoch a niektoré z nich sa využívajú vlastne dodnes.
Pokiaľ si myslíte, že pri razení dedičných štôlní boli
ťažiari vizionári a spájali sily a prostriedky s vidinou
spoločného prospechu (odvodnenia napojených baní a ich zlepšené vetranie)
na ktorom budú spoločne participovať, v tom prípade ťa musím, milý čitateľ
, sklamať.
Ľudská a podnikateľská povaha sa nijako nezlepšila
napriek dlhým stáročiam. Jednotliví ťažiari sa do spoločného razenia odvodňovacej
štôlne či jeho financovania spájali len vtedy, keď už bola situácia so
zatápaním baní a ich vetraním kritická, až keď hrozilo, že
o všetky svoje peniažky z ťažby a spracovania zlata, striebra, medi či
železa v blízkej dobe prídu, ak nič neurobia. V tejto krajine sme vždy boli dobrí v schopnosti zomknúť sa, keď je zle. Akonáhle kríza pominie, znovu sa rozhádame a rozdelíme.
Panovníci od stredoveku však tiež mali jasno v tom, že ľudia -baníkov nevynímajúc- sú prospechári, a tak je
od nepamäti vo všetkých banských právach zavedený paragraf/ ustanovenie o tom, že tomu,
kto zainvestuje do razenia, či zmáhania dedičných štôlní a ich údržby, patrí podiel jednej dvanástiny
každoročného zisku z každej (aj cudzej) odvodnenej a ovetranej činnej bane.
Pochopiteľne banská história zaznamenala mnohokrát aj to , že
vlastník bane ovetranej
a odvodnenej dedičnou štôlňou sa zdráhal odovzdávať prevádzkovateľovi
dvanástinu svojho zisku. Banské súdy však stovky rokov pracovali efektívne, takéto
spory riešili v zmysle banského práva bez dnes obvyklého zdržiavania,
a v drvivej väčšine znel rozsudok spravodlivo.
Nechcem Vás zahltiť dátami, preto že ste už určite
zvedaví ako prebiehali kontrolné plavby po Voznickej dedičnej štôlni,
o ktorých tento článok vlastne je. My sme sa plavili po úsekoch, ktoré boli vyrazené v 18. storočí.
Podrobnosti o dátumoch a postupe razenia tejto časti Voznickej dedičnej štôlne ( ústie- Mayer # teda prvých 5 km štôlne nájdete v mojom blogu o Mayer šachtách.
https://karstenivan.blogspot.com/2015/03/pamiatky-unesco-rudolfmayer-sachta.html
Podrobnosti o dátumoch a postupe razenia tejto časti Voznickej dedičnej štôlne ( ústie- Mayer # teda prvých 5 km štôlne nájdete v mojom blogu o Mayer šachtách.
https://karstenivan.blogspot.com/2015/03/pamiatky-unesco-rudolfmayer-sachta.html
Napriek tomu si však musíme vysvetliť niekoľko vecí,
o ktorých ste možno netušili.
Predstavovať si, že
dedičná štôlňa je len jednoducho niečo ako dlhokánsky tunel vyhĺbený
v skale je tak trochu naivné.
Dlhé banské diela razené od antických čias až po dnešok
mávali jeden zásadný problém: vetranie.
Už po pár stovkách metrov razenia (až do novoveku,
kedy sa široko rozmohli elektrické ventilátory) by ste museli čeliť tomu, že vzduch
v čelbe razeného diela je stojatý a znižuje sa v ňom obsah
kyslíku, ktorý spotrebovávali baníci plamienkami kahancov a dýchaním. Ak
ste v novo razenej dedičnej štôlni mali silnejšie prítoky vody, trochu to
vetraniu pomohlo, preto že prúdenie vody podporuje výmenu vzduchu
v podzemí.
Ale prúdiaca voda by vám umožnila vyraziť len o pár
stoviek metrov dĺžky viac, ako bez nej ,a aj tak by ste kvôli prirodzenému vetraniu difúziou vzduchu museli práce v čelbe s väčšou vzdialenosťou prerušovať stále častejšie.
Riešiť vetranie v čelbe dlhej štôlne sa po tisícročia
dalo len dvomi spôsobmi:
1) Razením vetracích šachtíc či komínov v odstupoch, ak Vám
to terén nad štôlňou dovoľoval, a dedičná štôlňa nebola príliš hlboko.
2) Ak sa nedali vetracie diela raziť, a nebola ani
možnosť prepojenia dedičnej štôlne s inými už existujúcimi baňami, bola už
len jedna možnosť, ktorá sa využívala častejšie, než si snáď myslíte: razenie
dvojice paralelných štôlní.
Schéma razenia dedičnej dvojštôlne |
Možno Vás to prekvapí, ale Hodrušská aj Voznická dedičná štôlňa
sú v prevažnej väčšine svojich dĺžok vyrazené ako dvoj-štôlňa.
Tieto paralelné blízko seba razené dve štôlne sa v pravidelných odstupoch prepájali novými a novými krátkymi prerážkami, pričom sa staré prerážky utesňovali nastrieľanou alebo nasekanou jalovinou. Takto potom jednou štolňou prúdili k obom čelbam čerstvé vetry a druhou boli odvádzané opotrebované vzdušniny na povrch alebo k najbližšiemu vetraciemu komínu.
Celý úsek Hodrušskej aj Voznickej štôlne od poslednej vetracej šachty na hodrušskej strane (Zipser#) po bane na Vindšachte je vyrazený paralelnými dvojčelbami
Tieto paralelné blízko seba razené dve štôlne sa v pravidelných odstupoch prepájali novými a novými krátkymi prerážkami, pričom sa staré prerážky utesňovali nastrieľanou alebo nasekanou jalovinou. Takto potom jednou štolňou prúdili k obom čelbam čerstvé vetry a druhou boli odvádzané opotrebované vzdušniny na povrch alebo k najbližšiemu vetraciemu komínu.
Celý úsek Hodrušskej aj Voznickej štôlne od poslednej vetracej šachty na hodrušskej strane (Zipser#) po bane na Vindšachte je vyrazený paralelnými dvojčelbami
Nie vždy boli obe paralelné čelby razené na rovnakej
výškovej úrovni. Často bola jedna z dvojice čelieb razená o siahu
nižšie, a potom slúžila ako tzv. Vodný kanál
Miestami boli obe štôlne razené jedna pod druhou – takto je to napríklad vyriešené vo VDŠ od ústia pri Hrone po Hámorskú šachtu.
Miestami boli obe štôlne razené jedna pod druhou – takto je to napríklad vyriešené vo VDŠ od ústia pri Hrone po Hámorskú šachtu.
Pokiaľ bola dedičná štôlňa razená v miestach s mäkšími alebo tektonicky porušenými
horninami, okamžite sa budovali kamenné trvanlivé vystužovacie klenby metódou „na horúcu
murovku, či horúcu maltu“
Teraz poďme k tomu hlavnému:
Prečo sa museli robiť kontrolné plavby a fárania na
VDŠ?
Do konca 60-tich rokov 20. storočia Hodrušský závod Rudných
Baní n.p. odpad z flotácie – kremenno- kalcitový piesok vypúšťala voľne do
Hodrušského potoka a ten rmut odnášal do Hrona. Neskôr prišli činovníci
tohto závodu s nápadom, že úpravníckym odpadom zaplavia spodné obzory a dobývky striebornej bane
Schőpfer , ktorá je v areáli závodu.
Nuž tak vybudovali na úrovni Voznickej dedičnej štôlne
filtračnú hrádzu z dreva a jutoviny aby mohla voda odtekať a piesok za ňou zostával. Potom natiahli
po 2. obzore bane Schőpfer dva kilometre
odpadového potrubia a odpadový kal tiekol do obzorov pod Voznickou
dedičnou, ktoré boli zaplavené vodou, potom začal zapĺňať obzory medzi Voznickou a 2. obzorom.
/pravnícky odpad- piesok v 2. obzore Schopfer štôlne . ľavá chodba bola od piesku vyčistená , vpravo vidno pokiaľ až siahala jeho "hladina" |
Treba si ale uvedomiť, že medzi úrovňou povrchu – 2 obzoru
Schopfer, a Voznickou dedičnou je výškový rozdiel 110 metrov . Postupom
času začal odpadový rmut tlačiť na filtračnú hrádzu tlakom 1,1 Megapascalu na 1
m2 – teda po starom 11 Atmosfér, ak porátame plochu profilu tak tlak bol asi 40
– 50 Atmosfér.
To rozmočená drevená filtračná hrádza nemohla vydržať.
A ani nevydržala.
Prerážka bane Schopfer na úrovni Voznickej dedičnej štôlne dnes. Voda v popredí tečie sprava doľava, vpravo je smer Štiavnica. Na zábere vidieť mäkké terasovité jazierka vyzrážané z okru. Foto Krtek. |
Jedného dňa či noci v 70tich rokoch filtračná hrádza na úrovni dedičnej povolila, a do VDŠ
natiekli prievalom tisíce ton jemného pieskového rmutu, a usadili sa na dne
vodného kanála v miestach, kde je tok banskej vody pomalší. Po tejto havárii začali Rudné Bane Hodruša konečne budovať odkalisko v doline
Záhradky, kde je dodnes používané.
Mimochodom, o tridsať rokov neskôr bol odpad z úpravne nazývaný "šlich" na úrovni chodby 2. obzoru bane Schöpfer znovu odťažený, preto že v rámci podnikateľského zámeru chceli chodbu použiť na iné účely.
Mimochodom, o tridsať rokov neskôr bol odpad z úpravne nazývaný "šlich" na úrovni chodby 2. obzoru bane Schöpfer znovu odťažený, preto že v rámci podnikateľského zámeru chceli chodbu použiť na iné účely.
V 70tich rokoch už bolo naplánované vyrazenie Novej
Odvodňovacej štôlne (NOŠ) ktorá sa mala vŕtať tunelovacím strojom Wirth. Na to aby sa mohlo vŕtanie NOŠ
prevádzkovať, bolo potrebné zrekonštruovať starú VDŠ aspoň v úseku Mayer
šachta – ústie , aby sa zabezpečila druhá úniková cesta z čelby NOŠ.
Práce na rekonštrukcii VDŠ v začiatku 80 tich rokov 20
storočia zabezpečovali Banské Stavby n.p. a Rudné Bane n.p.
Robota to bola ťažká, baníci boli pri starej Mayer šachte po krk vo vode, kým sa nepodarilo vodný kanál aspoň čiastočne vyčistiť od rmutu a okru , ktorý sa z banských vôd prirodzene zráža, a tým znížiť hladinu.
Robota to bola ťažká, baníci boli pri starej Mayer šachte po krk vo vode, kým sa nepodarilo vodný kanál aspoň čiastočne vyčistiť od rmutu a okru , ktorý sa z banských vôd prirodzene zráža, a tým znížiť hladinu.
Zároveň bola vo Voznickej štôlni vybudovaná od Mayer šachty
až po Novú šachtu v Banskej Štiavnici závesná dráha, po ktorej premávali
podvesné dieselové lokomotívy s vozíkmi ktorými sa dopravovali závesné
koľajnice a TH výstuž.
Voznická dedičná štôlňa pri bani Rozália, pohľad smerom k Hronu. Závesná drážka kvôli výške profilu štôlne visí na THV |
Remíza lokomotív bola pod Mayer šachtou. Mimochodom, závesná
dráha je tam dodnes, a visia na nej lokomotívy aj vozíky. Závesná stropná dráha vo Voznickej je zrejme v celom bývalom Československu jedinou takouto dráhou použitou na rudných ložiskách.
Zvyčajne sa totiž používa len pri podzemnom dobývaní uhlia.
Zvyčajne sa totiž používa len pri podzemnom dobývaní uhlia.
Preventívne čistenie a údržba rekonštruovanej Voznickej dedičnej štôlne bolo
rozdelené nasledovne: Od Mayer šachty po Novú šachtu v Štiavnici zodpovedali
Rudné Bane Banská Štiavnica – cca 8 km úsek, a za úsek od Mayer šachty
smerom k Hronu zodpovedali Rudné Bane Hodruša-Hámre.
Kontrolné fárania robili banskí záchranári oboch
závodov nezávisle na sebe.
Štiavnickí záchranári mali možnosť chodiť na kontrolu relatívne
suchou cestou – od Mayer šachty totiž bola koncom 19. Storočia vystrieľaná až
pod šachtu František v Štiavnici koľajová trať , ktorú používali na
prepravu rudy a flotačných koncentrátov z Hodruši a Vyhní do Štiavnice
pomocou lokomotív. Dalo sa po nej kráčať až do Štiavnice. Dnes je tento chodník pri Mayer šachte znovu zatopený, preto že voda kvôli tomu že sa VDŠ nečistí, zdvihla svoju hladinu na úroveň koľaje.
Pohľad do VDŠ smerom do Štiavnice, teda proti prúdu vody. Dole je trasa banskej trate a staré potrubie na stlačený vzduch, hore visí závesná drážka na svorníkoch . Vľavo vodný kanál . Foto Krtek. |
Úsek od Mayer šachty smerom k Hronu sa nedal kontrolovať
inak ako "mokrou" cestou – na člnoch. Kontroly sa robili väčšinou raz ročne, v máji-júli,
ked bol stav vody vo VDŠ relatívne nízky.
Hodrušskí záchranári kontrolovali 3523 metrov VDŠ, z toho 3 km plavbou na člnoch.
Hodrušskí záchranári kontrolovali 3523 metrov VDŠ, z toho 3 km plavbou na člnoch.
Úlohou hodrušských záchranárov bolo šlapaním vo vodnom kanáli
rozrušovať a zvíriť usadeniny kalu, skontrolovať profil, pokiaľ možno odstrániťprípadné závaly a prekážky toku vody, odobrať
vzorky vody, a vyfárať Hámorskou šachtou, ktorej lezné oddelenie
zrekonštruovali Banské Stavby ešte v 80 tich rokoch.
Posledný
úsek od Hámorskej šachty po ústie pri Hrone (2100 m) sa nekontroloval, preto že tam bol
vodný kanál vedený pod fáracou chodbou a hrozila možnosť vtiahnutia baníka
na spodnú úroveň do vody.
Priemet úseku VDŠ kontrolovaného pešo a plavbou do satelitnej snímky. Vľavo smer Voznica, vpravo smer Štiavnica |
Ak si predstavujete, že kontrolná plavba po Voznickej
dedičnej štôlni bola nejaká „pohodička“
ako splavovať Hron na pramici, tak sa láskavo uštipnite, lebo máte
neprimerane romantické vízie a z toho by vás baňa bleskovo vyliečila.
Podzemie nie je ako gauč v obývačke, vždy má v zálohe nejaké nástrahy, pre ktoré treba byť opatrný.
- Predovšetkým vždy tu bola možnosť, že v kontrolovanom úseku spadol menší zával, a kamene prehradili vodu tak, že stúpla až po strop profilu, v tom prípade by sa celé družstvo „plavcov“ muselo kilometre predierať proti prúdu naspäť k Mayer šachte.
- Teoreticky hrozilo aj náhle prevalenie vody niekde od Vyhní či Štiavnice, a vtedy by to bolo bývalo o život.
- Relatívne najmenším rizikom kontrolných plavieb bolo to, že až do 2005 – 2007 bola všetka kanalizácia zo sídliska Sandriky a Kyslá nasmerovaná do Štampfer šachty pred Obecným úradom, a tak od druhej tretiny plavby plávali baníci v splaškoch kanalizácie a v jej pachu.
Z okru a splaškov ako svine zamazaní
záchranári museli na koniec vyliezť Hámorskou šachtou na povrch, tam sa provizórne umyť v potoku,
a prepraviť sa nákladným autom hore na Rozálku
Ako člen banského záchranného zboru som mal možnosť
zúčastniť sa jednej či dvoch kontrolných plavieb.
Vedúcim banskej záchranky bol vtedy Emil Kamody, po jeho odchode do dôchodku som ho nahradil ja, ale to už kontrolné plavby vedenie závodu zakázalo.
Síce sa zrušenie kontrolných plavieb dodnes v knižkách odôvodňuje „veľkým nebezpečenstvom“ pre záchranárov, ale ja viem o tom svoje, príčiny boli niekde inde- v tom, čo sa dnes volá vo veľkých korporáciách "sejving".
Vedúcim banskej záchranky bol vtedy Emil Kamody, po jeho odchode do dôchodku som ho nahradil ja, ale to už kontrolné plavby vedenie závodu zakázalo.
Síce sa zrušenie kontrolných plavieb dodnes v knižkách odôvodňuje „veľkým nebezpečenstvom“ pre záchranárov, ale ja viem o tom svoje, príčiny boli niekde inde- v tom, čo sa dnes volá vo veľkých korporáciách "sejving".
Teraz si povedzme, krok za krokom, ako kontrolné fáranie-
plavba zvereného úseku VDŠ v dĺžke 3000metrov, v hĺbke 108 – 35 metrov pod dnom doliny , prebiehala.
Družstvo „kontrolórov“ určených na plavbu, teda 4 – 5 chlapov sa na Bani Rozália vyzlieklo donaha, v sprchárni
namočilo, kompletne namydlilo aby boli klzkí, a navliekli sa do hrubých socialistických
neoprénových oblekov. Zobrali sa 4-5 nafukovacích člnov (jeden dvojmiestny a 3-4
jednomiestne), nenafúknuté sa spolu s chlapmi naskladali na korbu
náklaďáka, ktorý ich dopravil k Mayer šachtám. Jeden sprievodný člen družstva , ktorého úlohou bolo istenie a pomoc išiel s nimi a pomohol im aj v podzemí s dopravou a nafukovaním člnov.
Mayer šachty. Za mojich časov sa fáralo tou novšou, v popredí |
Mayer šachtou (väčšinou novou Mayerkou) sa všetci dali spustiť
na úroveň VDŠ aj s člnmi. Tu sa zobralo pár podvesných vozíkov , naložili
sa na ne člny a dopravili sa v smere toku vody od starej Mayer šachty
asi 650 metrov k Colloredo prekopu (približne pod vrátnicou Sandrik-u) .
Toho pol kilometra tiež nebola prechádzka parkom. Išlo sa po pažniciach šachovito rozloženými nad vodným kanálom VDŠ. Bolo treba pozerať kam človek stúpa, aby nezhučal do vody predčasne . Tak sa prešlo ku prekopu k šachte Colloredo (volá sa po komorskom grófovi, nie po tej americkej rieke).
Tu sa člny rozložili, nafúkali a pripravili na plavbu. To trvalo zhruba hodinu Veslá sa do podzemia nebrali, tie by iba zavadzali.
Rýchlosť a smer plavby sa regulovala rukami o steny banských diel.
Tu sa člny rozložili, nafúkali a pripravili na plavbu. To trvalo zhruba hodinu Veslá sa do podzemia nebrali, tie by iba zavadzali.
Rýchlosť a smer plavby sa regulovala rukami o steny banských diel.
Záchranári sa do člnov nasúkali a v malých odstupoch
sa v dohodnutom poradí plavili za sebou na dohľad ako kačice. Pomocník sa od Colloredo
prekopu vrátil na povrch, zobral pripravené lano, a išiel autom k šachte
Záhradky, ktorú deň predtým samozrejme kontrolne odomkol a zamkol. Odomkol poklopy na šachte a otvoril
ju nech sa vetrá, spustil na jej dno lano a čakal na ústí šachty, zhruba 2,5 - 3 hodiny.
Partia podzemných plavcov sa vo "svorke" zhromažďovala pri kontrolných
bodoch, vedúci zapisoval výšku hladiny. Brali sa vzorky vody.
Pravidelné merania výšky hladiny pri kontrolných bodoch |
Nárazisko šachty Kyslá - pod Hruškovičovým domom |
Na miestach poniže Kyslej šachty, kde voda tiekla pomalšie,
väčšina plavcov vystúpila z člnov do vody, a šlapaním lámala okrovú kôru na dne a vírila
usadený oker. Nebola to príjemná „robota“ preto že zhruba každé tri metre bol
pod hladinou vody ukrytý priečnik – oceľová traverza – po ktorej bola kedysi
položená koľaj pre huntíky, natiahnutá od ústia až po Mayer šachtu. Ak ste si
nedali pozor mohli ste si o skrytý priečnik v kalnej vode škaredo naraziť časti tela.
Keďže boli priečniky „schované“ pod vzdutou hladinou, museli
sa zakaždým pracne preliezať.
V miestach šlapania bol postup pomalý, a plavci boli
často po krk v banskej vode. Stále ste sa museli držať člna, aby sa
neponorili do špinavej kalnej vody celí, ak ste náhodou vo vode natrafili na jamu a stúpili
„do prázdna“.
Našťastie má voda stabilnú
príjemnú teplotu 16 – 17 stupňov po celý rok, a tak v neoprénoch nebola
zima, skôr naopak.
Šlapanie sedimentov. Ako vidno na fotke, hladina v týchto miestach je pomerne vysoko, ale podľa stôp na bokoch štôlne je jasné že niekedy bývala aj o 20 cm vyššia. |
Väčšie zhromaždenie
plávajúcich "kontrolórov" bývalo pri „jazere“ vo veľkej klenutej zatopenej hale náraziska pri
šachte Štamproch (Stampfer) , z ktorej viedla k hlavnému toku VDŠ krátka odbočka
. Tu išla dole šachtou potrubím splašková voda zo Sandríkov a Kyslej, kým nevybudovali čističku . Na povrchu je šachta Štamproch rovno pred Obecným úradom - v parčíku
Považujem za zaujímavé, že voda potrubím dole šachtou netiekla
kontinuálne, ale zhučala dole vždy asi v 10 sekundových intervaloch – ako keby
ste naraz spláchli celý objem vane -200 - 300 litrov
Tu sa zvyčajne dohodol ďalší postup a pokyny pre plavbu, a potom sme sa vrátili na hlavný tok VDŠ a pokračovali sme v splavovaní.
Dvojčln s posádkou Kamody a Roško na "jazere" v sále pod šachtou Štamproch - rovno pod Obecným úradom Atmosféra zo splaškov je "zaparená" |
Úsek medzi Štamproch šachtou a Hámorskou šachtou bol zaujímavý
tým, že tu sa v 18. storočí raziči protičelieb od jednotlivých šácht síce
trafili smerovo, ale netrafili sa výškovo. Boli tu úseky štôlne ktoré museli
asi na pol kilometri pribrať, a tak pri šírke do 2 metrov bol profil štôlne
vysoký aj 6-7 metrov.
Záber z vysokých profilov medzi šachtami - kvôli výškovo nepodarenému spojeniu protičelieb |
Od hranice Kyslá- Dolné Hámre, bolo vo VDŠ veľa kamenných
klenieb spravených v mäkkých a porušených horninách okolo „Považanskej
tektonickej poruchy“ na spôsob „horúcej murovky“ ktorá odoláva agresívnym
banským vodám.
Nebohý Emil Kamody nás tu vždy upozorňoval, že Hámorská
Kalvária pri cmiteri je meračsky prenesená do Voznickej, a v murovke je
značka troch krížov.
Pravdu povediac, ja
som ich nikdy nezazrel, ale zrejme tam sú. Dvakrát som zhliadol jeden krížik na výmurovke.
Záber z murovanice, niekde pod Dolnými Hámrami |
Potom zostával už len monotónny úsek plavby až k odbočke k Hámorskej
šachte, ktorú prvý plavec nesmel minúť. Tu sme sa všetci zhromaždili, pomáhajúc
pri pristávaní a vystupovaní jeden druhému. Pod Hámorskou šachtou bolo asi tak
pol metra bahna – teda „pevnej zemi“. Hore čakajúci pomocník vyťahoval lanom dole
naviazané člny, a nakoniec sme všetci lezným oddelením šachty vyliezli na svetlo
denné.
Pokiaľ viem, lezné oddelenie šachty už pred mnohými rokmi rozkradli
naši zberači kovov, takže sa ňou na Voznickú nedá dostať. Ani nie je prečo.
Vyústenie Hámorskej šachty na povrch v Dolných Hámroch |
Možno ešte treba povedať, že „náš“ úsek nebol kontrolovaný
viac ako 20 rokov. Posledná kontrola plavbou bola urobená v máji 1994.
Keď sa na niektorom mieste pod Mayer šachtou VDŠ zavalí,
voda sa vzduje, a cez Novú Mayer šachtu sa bude prelievať do NOŠ. To asi skomplikuje prevádzku čerpacej stanice Slovenskej Banskej na NOŠ.
Ak sa stane zával niekde medzi Mayer šachtou a František šachtou, voda nastúpa
natoľko, až jej tlak prevládne a zával pretlačí. Vtedy poriadne prepláchne celú VDŠ
Karsten Ivan, Január
2016
Text je výlučným autorským
dielom, nemožno ho bez súhlasu autora kopírovať, vydávať v tlačenej forme,
ani kopírovať elektronicky a vydávať ho za vlastné dielo. Text a obrázky
sú na Bloggeri priebežne dopĺňané podľa aktuálnych znalostí.
Text a fotografie
však možno citovať s uvedením autora, a tiež používať na ďalší výskum. Prípadné vydanie textu v tlačenej forme je potrebné vopred odsúhlasiť s autorom.
Použitá literatúra a pramene
Použitá literatúra a pramene
F.Weiss: Hlavná banská kniha bane Rozália 1960 - 2000 , nepublikované, rukopis (parametre a vzdialenosti šácht na VDŠ)
Mapa prevzatá z portálu mapy.cz
Všetky fotografie z kontrolnej plavby sú skeny
fotografii urobených z negatívov nafotených Emilom Kamodym. Pri ostatných
obrázkoch je autorstvo uvedené v texte popisu pod obrázkom alebo vodoznakom v obrázku.
Žádné komentáře:
Okomentovat