V prvom dieli
blogu o GBÚ sme sa pozreli na vznik a dlhý rozvoj podnikania rodiny
Gerambovcov, združených 150 rokov do Gerambovskej Banskej Únie.
Gerambovci sa
postupne vypracovali na najväčšie , najvplyvnejšie a najbohatšie súkromné
ťažiarstvo v Uhorsku.
Erb GBÚ z Gerambovského kostolíka v Jalšovej doline, v Hodruši. Foto K.Ivan |
Predpokladám, že
bystrí Gerambovci, rovnako ako čitatelia týchto riadkov, si uvedomovali, že nič
také ako nekonečný rozvoj či rast neexistuje.
Všeobecne platné zákony prírody
nám hovoria, že žiadny strom nerastie až do neba.
Po období rozvoja zákonite musí
prísť stagnácia a úpadok, ktorý zase po nejakom čase vystrieda rast.
Platí to pre všetkých a všetko v tomto vesmíre, aj keď všetci politici stále budú sľubovať nekonečný rast (financii, HDP, spotreby, rozvoja štátu... možete si doplniť čo len chcete).
Lenže ľudkovia radi ignorujú, že takéto sľuby sú plané
bláboly , kecané kvôli tomu, aby si politici sami pre seba zabezpečili ešte na
ďalšie volebné obdobie svoj vlastný rast majetkov a rozvoj svojej dôležitosti.
Nekonečný rast je hlúposť najmä v spojení s ložiskami nerastných surovín.
Tak ako od okamihu narodenia či vyliahnutia sa
každý tvor už len v podstate blíži k smrti, tak aj začiatok dobývania
ložiska nerastov sa od jeho objavenia uberá už iba k jeho vyťaženiu.
Dôležité je len to čo sa deje medzi týmito dvomi hraničnými bodmi.
Dosť bolo
filozofovania, pozrime sa teraz na to ako to s Gerambovskou úniou začalo
ísť dole z kopca, aj keď sa úporne snažili zatiahnuť pomyselné brzdy, prípadne
otočiť voz a vydať sa spät k rastu.
V polovičke
18 storočia sa v Horných Uhrách mohlo zdať, že všetko je v najlepšom
poriadku, veda a pokusy cez nové vynálezy nevídane zlepšovali technológie.
V baníctve rapídne rástla kapacita čerpania vôd, rozvíjalo sa vŕtanie, vetranie,
stavali sa mocné ťažné stroje ktoré umožňovali dobývať a spracovať rudy
z dovtedy neslýchaných hĺbok.
Spolu s tým sa zlepšovala doprava a
pracovne podmínky v baniach, čo vyústilo do enormných množstiev dobývania
kovov, včítane tých drahých.
V Slovenskej
banskej literatúre často nájdeme zmienky naznačujúce že baníctvo
v štiavnických vrchoch bolo najlepšie na svete.
Neinformovaný čitateľ
môže z takýchto zmienok roztrúsených po internete vyvodiť záver, že tunajšie baníctvo bolo nejakou
extra výnimkou čo do množstva ťažby, alebo dokonca svetovým lídrom.
To bohužiaľ nie
je žiadna pravda.
Takéto tvrdenia sú len výsledkom ignorovania faktov a
prekrúcania skutočnosti, prípadne dôsledok prítomnosti lokálnych klapiek na očiach.
Stredoslovenské baníctvo bolo rozvinuté, na dobrej úrovni, ale nebolo žiadnym „pupkom“
svetového baníctva, ako o tom často čítavame.
Je fakt, že
tunajšie baníctvo viedlo zhruba sto rokov v technickom rozvoji banských
strojov vďaka vynálezcom
z Hellovskej rodiny a to vďaka múdrej politike podpory miestneho technického
rozvoja zo strany panovníkov a vysokých štátnych banských úradníkov.
Je fakt ,
že v Štiavnici a okolí bol zavedený odstrel hornín pušným prachom
ako priemyselná metóda. V štiavnici však odstrely dokázateľne nevymysleli.
Nie sú pravdou
naznačované domnienky , že v Štiavnici a okolí bol vymyslený systém jarkov
a banských tajchov, ani to že tento systém je unikátny.
Stovky rokov pred 18.
storočím boli budované podobné komplikované systémy tajchov s jarkami v
mnohých iných banských revíroch (Jáchymov, Harz a mnohé iné staré banské
revíry v Rakúsku, Nemecku, Španielsku).
Gréci a Rimania budovali vodné nádrže s prívodnými kanálmi v komplikovanom teréne ešte
v dobe, keď naši prapredkovia trieskali kyjakmi pratury (a seba navzájom)
po hlavách a pižlikali sa medenými, bronzovými aj železnými nožíkmi .
Štiavnica nevynikala ani v ťažbe striebra
nad inými veľkými banskými revírmi v Rakúsko-Uhorsku (Jihlava, Příbram, Kutná
Hora, Jáchymov, Stříbro a mnohé iné),
Korutánske,Sedmohradské a ďalšie ložiská dávali v rôznych
storočiach rovnaké aj väčšie ročné ťažby drahých kovov než Štiavnický revír, (a to
nehovoríme o Španielskych, Francúzskych, Britských a Talianskych ložiskách)
Raz
o tom dokončím jeden blog zo série „Banícke mýty a skutočnosť“.
Treba si tiež
uvedomiť jednu zásadnú vec: V priestore Rakúsko-uhorského
cisárskeho-kráľovstva boli ťažené stovky
relatívne drobných ložísk zlata a striebra.
Niektoré boli dobývané len
pár desiatok až stoviek rokov.
Lenže dve desiatky malých lokálnych ložísk sú
schopné v porovnateľnom časovom období dať úhrnom rovnakú alebo väčšiu
ťažbu zlata, striebra či medi , ako jedno veľké ložisko!
Na to by sme nemali
zabúdať!
Baníci nespali
ani za „Veľkou mlákou“.
Od objavenia „Nového sveta“ v ňom koloniálne
mocnosti aj nové štáty intenzívne rozvíjali banskú ťažbu.
Čísla jednoducho
nepustia.
Od roku 1500 do roku 1800 pochádzalo 85% celosvetovej ťažby
(spočiatku aj lúpenia) striebra z Bolívie , Peru a Mexika.
Import záplavy
zlata a striebra z Stredoamerického a juhoamerického priestoru spôsobil
v celej Európe devalváciu menových systémov, a výnimkou nebolo ani
Rakúsko-Uhorsko.
Prepad hodnoty dobrých strieborných mincí spôsobil v druhej polovici 16 storočia drahotu,
ktorá vyústila do sedliackych a stavovských povstaní, kombinovanú
s náboženskými – katolícko-evanjelickými vojnami.
V Čechách
skomplikoval celkovú situáciu vpád Švédov počas tridsaťročnej vojny,
v Horných Uhrách zase začali v prvej štvrtine 16. storočia Turecké
vojny.
Rakúsko-Uhorsko prostredníctvom Turkov prišlo o bohaté
ložiská zlata a striebra v Sedmohradsku.
To bol prvý strieborný otras –
menová a celková kríza spoločnosti.
Po ukončení
tureckých vojen koncom 18. Storočia už Štiavnica zažívala svoju tretiu „zlatú“
éru vďaka technológiám a novým strojným zariadeniam (Prvá zlaté éra bola od roku cca. 1000 do 1241. Druhé výslnie
bolo od cca. 1250 do cca 1510 )
V 19 storočí
– od jeho druhej polovice, nastupujú na pomyselnú banícku scénu Severoamerické
ložiská drahých kovov.
Vďaka rozšíreniu baníctva v nedotknutých
severoamerických ložiskách na „Divokom Západe“ sa severoamerická ťažba striebra
od roku 1875 do roku 1900 oproti obdobiu 1800 – 1875 zoštvornásobila na
nejakých 1500-2000 ton Ag ročne!
Prudký rozvoj
celosvetovej produkcie striebra pokračoval. V období 1900 – 1920 sa
americká ťažba dosiahnutá v roku 1900 ešte ďalej zdvojnásobila na
3 960 ton striebra ročne.
Porovnajme si vyššie uvedené čísla s rekordnými
ťažbami GBÚ:
V rokoch
1880-1907 bolo vyrobené na Schopfer žile v Hodruši v Gerambovskej
bani 104, 908 tony zlatnatého striebra (pomer Ag: Au bol približne 100:1) ,
teda priemerne okolo 6 ton striebra ročne. Pred koncom 19. Storočia GBÚ
produkovala zo všetkých svojich baní (nielen v Štiavnických vrchoch) okolo
5-6 ton striebra ročne.
Lenže v tom istom čase sa už v USA ťažilo celkom okolo 3000 ton striebra
ročne.
To znamená že pomer GBÚ k ročnej ťažbe striebra (len v USA) bol 0,06 %.
Stovky ton striebra ročne vďaka
pokroku úpravárenských technológii produkovali aj stredoamerické a juhoamerické
ložiská z čoraz chudobnejších rúd.
Z pohľadu
lokálneho je ťažba 5 ton striebra ročne veľa.
V tom čase sa však už
striebro obchodovalo globálne.
Problém je v tom, že z pohľadu
globálneho je Gerambovský (a aj celý Rakúsko-Uhorský erárny )
podiel na svetovej ťažbe od 19. storočia jednoducho...NULA CELÁ NIČ!
Významný podiel
na prudkom vzostupe ťažby striebra v Amerike mal istý pán Comstock ktorý na
hranici Utahu a Nevady vykšeftoval okolo roku 1850 banské miery na bohatej
zlatostriebornej žile, ktorá dodnes nesie jeho meno.
Podiely sa u neho dlho
neohriali, za relatívne malé peniaze ich čoskoro predal banským podnikom, aby
utŕžené peniaze rýchlo rozhajdákal.
Ďalších 20 rokov strávil hľadaním ďalšej
podobnej žily, po neúspechu si nakoniec v roku 1870 prehnal guľku zo
svojho revolveru vlastnou hlavou. Príbeh baníctva na Comstockovej žile by
vydal na samostatný blog.
Vrcholnú ťažbu na
Comstockovej žile v Amerike dosiahli banské spoločnosti v roku 1877 , kedy
bol ročný zisk za zlato
v prepočte na dnešné peniaze okolo 300 miliónov Euro a ročný zisk za
predané striebro bol okolo 400 miliónov Euro len z týchto baní na
Comstockovej žile.
Masívna produkcia
striebra , ktoré sa dostávalo na svetový trh zo zámoria, nemohli Uhorské
strieborné súkromné a niektoré erárne bane ustáť. *O ťažbe stovák ton striebra ročne na Comstockovej žile GBÚ vedela, preto že v roku 1892 ju vo svojej ročnej správe uvádza. Tiež uvádza, že v tom roku sa na Londýnskej burze predáva kilo striebra za 60 uhorských zlatých, a na to, aby GBÚ mala zisk, potrebuje cenu aspoň 80 zlatých. Vyjadrili nádej, že sa cena striebra zdvihne. Ako ukázal vývoj hneď v nasledovnom roku, stal sa presný opak*
*Ustáť záplavu lacného striebra na svetových trhoch nebolo ani v silách
GBÚ, nech už bola akokoľvek bohatá a mocná, preto že jej bohatstvo bolo len
lokálne. *
Prebytok striebra
spôsobil v roku po lokálnej americkej burzovej panike v roku 1893
celosvetový finančný otras, striebro prudko zlacnelo o stovky percent, ľudia a
investori si chceli naraz vybrať svoje úspory z bánk v zlate, čo
spustilo reťazovú nezastaviteľnú reakciu pádov bánk a akciových spoločností,
prudký vzostup nezamestnanosti na celom svete.
Zjednodušene
povedané: Všetci bankári sveta sa v tomto roku (1893) rozhodli prejsť
z bimetalického krytia meny na monometalickú. Teda z krytia meny
ZLATOM A STRIEBROM na krytie LEN ZLATOM.
Pre Gerambovskú
úniu to znamenalo, že v roku 1893 Rakusko-Uhorský štát prestal od nich odoberať
zhruba 5 ton striebra ročne na výrobu mincí.
Lenže výroba striebra bol hlavný
„biznis“ GBÚ, preto že výdatnejšie ložiská zlata už vyťažili do roku 1850 .
Prameň bohatstva zrazu vyschol, preto že zlata produkovala GBÚ po vyrúbaní
Magurských baní len relatívne málo - okolo 300 - 400 kilo ročne. To nestačilo na krytie ich výdavkov, pôžičiek a
úverov.
Čo by ste urobili
ako spoluvlastník GBÚ v takejto katastrofickej situácii?
Oni sa rozhodli finalizovať svoju produkciu, teda nepredávať samotné kovy, ale vyrábať z nich výrobky s vyššou pridanou hodnotou. K tomu sa ešte dostaneme.
Oni sa rozhodli finalizovať svoju produkciu, teda nepredávať samotné kovy, ale vyrábať z nich výrobky s vyššou pridanou hodnotou. K tomu sa ešte dostaneme.
Vráťme sa teraz
ešte pár rokov dozadu pred zlomový rok 1893.
Už som spomenul,
že GBÚ bola pre svoje úspechy v období 19. storočia zrejme v tlejúcej
„bojovej pohotovosti“ či ozbrojenom prímerí s Kráľovským banským erárom a teda
Komorskými grófmi. Vyzerá to tak, že sa
navzájom predbiehali v tom, čo sa komu podarí.
Rozhodovanie
v GBÚ bolo pravdepodobne flexibilnejšie, zasadlo „predstavenstvo“ únie a
plány investícii do baníctva a spracovania rúd po prerokovaní schválila alebo
odmietla. Cisársko-Kráľovská Banská komora si všetky plány musela nechať najprv
schváliť Dvorskou komorou vo Viedni.
V predchádzajúcom
dieli „dvoj-pojednania“ som vymenoval väčšiu časť civilných investícii GBÚ.
Spomenul som aj investície GBÚ do olovených Michal a Mohr šachtovných baní
v Štiavnici, zlato strieborných Magurských baní, a strieborno zlatnatých
baní na Schopfer žile a ostatných Jalšovských žilách v Hodruši.
Pri súčasnej
úrovni vedomostí autora o GBÚ, nie je jasné, prečo v Hodruši aj vo
Vyhniach GBÚ pomerne dlho váhala so stavbou centrálneho spracovateľského závodu
na rudu– dnes by sme povedali :úpravne. * Menšie stupy mali roztrúsené po hlavných dolinách revíru.*
Treba si uvedomiť jednu ďalšiu zásadnú
vec – koncom 19. storočia sa už značne vylepšovali aj úpravnícke stroje a
technológie, a 800 rokov používaná koncepcia kaskády desiatok stúp a šľamovní
v každej doline bola zastaralá.
Staré stupy spôsobovali nemožnosťou ich
jemného a presného nastavenia neohrabaných technologických postupov značné
úniky rúd do odpadného rmutu.
Odborná
literatúra hovorí, že do zavedenia centrálnych úpravní boli úniky kovonosných
zložiek do jalového odpadu až 50%.
To je strašne veľa!
Darmo ste v bani a
na povrchu dôkladne triedili rudy od jaloviny, keď ste si nakoniec polovičku
strieborných minerálov vo forme jemného piesočku pustili do potoka pod stupou...
Banský erár už
okolo roku 1880 pre rudy z baní Finsterort , Jozef a Všechsvätých generálne pod závodom Starovšechsvätých prestaval starú
stupu pri Hodrušskom pivovare na modernú stupu na parný pohon.
Využil pri tom
aj tri staršie vodné náhonné jarky z Horného a Dolného Hodrušského tajchu
spolu s jarkom z Pivovarskej doliny.
Využívaním pary sa odpojili od
závislosti na pohonnej vode, ovplyvňovanej nespoľahlivým počasím.
Parný stroj erárneho Horného Hodrušského
banského závodu hnal od roku 1887 aj dvojicu dynám, ktorých prúd rozsvecoval
žiarovky na osvetlenie stupy.
Neskôr, keď si banský erár uvedomil, že dynamá odoberajú parným strojom významnú časť výkonu, dynamá premiestnili nižšie k šľamovni , a napojili ich na dvojicu Peltonových turbín ktorým dodávala energiu tlaková voda privádzaná od Dolného a Horného hodrušského tajchu jarkami cez dolinu Bärenleuten.
Neskôr, keď si banský erár uvedomil, že dynamá odoberajú parným strojom významnú časť výkonu, dynamá premiestnili nižšie k šľamovni , a napojili ich na dvojicu Peltonových turbín ktorým dodávala energiu tlaková voda privádzaná od Dolného a Horného hodrušského tajchu jarkami cez dolinu Bärenleuten.
Okrem toho Erár
v roku 1880 zdemontoval veľké reverzné vodné koleso na hodrušskej šachte Lill a na
jej dno osadil na tú dobu veľmi moderný vodostĺpcový ťažný stroj Kachelmann, ktorým
sa dnes hrdí Slovenské banské Múzeum
GBÚ na technický
pokrok úpravy rúd v Hodrušskej doline zo strany Eráru odpovedala svojou prestavbou staršej stupy pri bani Schőpfer na vodný
pohon, ktorú získala kúpou zvyškov podielov ťažiarstva štolní Ján ešte
v roku 1879.
Túto stupu hnala pôvodne trojica vodných kolies priemeru 4 metre,
náhon od Hodrušského potoka ktorý k nej privádzal vodu, slúžil až do roku
2014, ale to už „len“ privádzal vodu do technológie.
GBÚ túto stupu prestavala
na parný pohon v roku 1884. V súvislosti s tým boli však
napríklad nútení vybudovať aj vodovod na prívod čistej vody pre parný stroj
z doliny Medené. Táto menšia parná stupa stála na mieste, kde stojí dnešná
flotačná úpravňa Slovenskej banskej, spol. s r.o. * Od roku 1887 boli v tejto stupe na zdvojené parné stroje pripojené tiež dve dynamá, každé s kapacitou po 40 žiaroviek. O pár rokov neskôr doplnili ešte jedno rezervné dynamo s kapacitou 80 žiaroviek.
Načo potrebovali žiarovky? No predsa na to, aby stupa so šľamovňou mohla pracovať nepretržite, aj v noci *
Načo potrebovali žiarovky? No predsa na to, aby stupa so šľamovňou mohla pracovať nepretržite, aj v noci *
Rez stupou pri Schopfer štôlni v čase keď bola ešte poháňaná vodou. Archív autora |
Plán pôdorysov budov Dolného Hodrušského banského závodu v pôvodnej zostave z 18 storočia Stupa Schopfer štôlne je v ľavej polovici stredu , aj s vyznačeným prívodným jarkom. Archív autora |
Ťažba striebornej
rudy na Schopfer štolni sa násobne zvyšovala, bolo potrebné vyriešiť aj dopravu
rudy z bane na povrch a dopravu materiálu do bane na II. obzore Schopferky.
GBÚ
sa rozhodla v roku 1880 pre unikátne riešenie, a po prvý (a jediný!) krát
v histórii Hornouhorského baníctva využili zakúpenú parnú lokomotívu rakúskej
firmy Krauss na dopravu materiálu v podzemí. *To však v praxi znamenalo urobiť rozsiahle úpravy aj v bani, povyrovnávať kľukatú chodbu 2 obzoru, urobiť nové výstuže, miestami aj zmeniť sklon trate*
Grafika A Morelliho : parná lokomotíva Krauss v podzemí Schopfer štôlne |
Tu je fotka lokomotívy Krauss v podzemí |
Modernizovaná
stupa pri Schőpfer štôlni svojou kapacitou GBÚ rýchlo prestala stačiť na spracovanie množstva rudy, ktoré neustále
rástlo . * V roku 1892 v Hodrušskej bani Schopfer vyťažili 13 tisíc ton stupnej rudy.
*GBÚ síce vlastnila ešte jednu staršiu vodnú stupu na dolnom konci obce
Dolné Hámre v lokalite "Na Troskách" kde zrejme predtým stála pravdepodobne železná huta, tiež mali prenajatú IV. Kohútovskú parnú stupu od ťažiarstva Moder, po tom ako toto ťažiarstvo začalo maťproblémy s kvalitou rudy.
Možno sa hodrušania opýtajú, ktorá to bola.
Odpoveď nájdeme v ich ročnej správe z roku 1892.
F. Hain píše, že Moderštôlnianska IV. parná stupa je od bane Schöpfer vzdialená 1500 metrov. V tej vzdialenosti bola len jedna stupa - na tom mieste, ktoré je dnes známe ako Píla. Na mieste dnešnej Píly stála pôvodne vodná stupa, ktorá bola niekedy v polovici 19. storočia prebudovaná na parný pohon ťažiarstvom Moder. Keď ju GBÚ prestala od ťažiarstva Moder po roku 1893 prenajímať, prestavali ju na parnú pílu "Mira". Píla je tam vlastne dodnes, ale už elektrická, nie parná. Nový majiteľ v nej píli rezivo.
Tieto vyššie menované tri stupy svojimi kapacitami však už okolo roku 1890 pre GBÚ nestačili.V poslednom desaťročí 19. storočia totiž GBÚ plánovala ťažiť ročne až 25 tisíc ton rúd.*
Možno sa hodrušania opýtajú, ktorá to bola.
Odpoveď nájdeme v ich ročnej správe z roku 1892.
F. Hain píše, že Moderštôlnianska IV. parná stupa je od bane Schöpfer vzdialená 1500 metrov. V tej vzdialenosti bola len jedna stupa - na tom mieste, ktoré je dnes známe ako Píla. Na mieste dnešnej Píly stála pôvodne vodná stupa, ktorá bola niekedy v polovici 19. storočia prebudovaná na parný pohon ťažiarstvom Moder. Keď ju GBÚ prestala od ťažiarstva Moder po roku 1893 prenajímať, prestavali ju na parnú pílu "Mira". Píla je tam vlastne dodnes, ale už elektrická, nie parná. Nový majiteľ v nej píli rezivo.
Tieto vyššie menované tri stupy svojimi kapacitami však už okolo roku 1890 pre GBÚ nestačili.V poslednom desaťročí 19. storočia totiž GBÚ plánovala ťažiť ročne až 25 tisíc ton rúd.*
Preto sa GBÚ
rozhodla postaviť v Hodrušskej doline ešte jednu modernú parno-turbínovú úpravňu.
*Baňu Schöpfer a GBÚ vtedy viedol
Franz Hain. V podstate vo funkcii výkonného riaditeľa-zamestnanca.*
Okolo roku 1889-1890 si GBÚ vyhliadla ako vhodné miesto na novú
úpravňu pod veľkou masou zosuvu Muráňa v Dolných Hámroch, zvané Plac.
Ako sa už počas
nasledujúcich rokov ukázalo, miesto to nebolo najšťastnejšie, prinášalo mnoho
komplikácii. Jednak bolo príliš vzdialené od bane Schöpfer – 3 kilometre,
jednak nemalo vhodný zdroj čistej vody. Okrem toho, masa zosuvu nie je najlepšie miesto na stavby.
Hneď vedľa Placu
síce pretekal Hodrušský potok, ale parný stroj vody
Hodrušského potoka na napúšťanie kotlov nemohol použiť.
Bola totiž večne zakalená odpadom zo stúp
prúdiacim z vyššie položených častí doliny.
Nakoniec Franz Hain vo
výročnej správe GBÚ radostne oznamuje, že našli a zachytili výdatný
prameň čistej vody pre parný stroj v časti Žliebková, čo je miestna časť
Dolných Hámrov za dnešným kostolom. *Na záchyt prameňa tiež do skaly vysekali niekoľko desiatok dlhú štôlňu
Z dolinky Žliabková potiahli na Plac asi 1 km
dlhý vodovod. Keďže poddolovaním Jalšovej doliny sa v tejto časti Hodruše tiež strácala voda v bani, vodovod z Medeného dali podľa výročnej správy z roku 1892 k dispozícii aj obyvateľom, aby nemuseli piť závadné vody z miestnych studničiek*
V rokoch
1889 – 1890 GBÚ na Placi vyrovnali terén plochou podobný s futbalovým
ihriskom, postavili jeden veľký nákladný most ponad Hodrušský potok, ktorým
mohli prechádzať konské povozy, a tiež vybudovali krásny subtílny kamenný
klenutý most ponad potok pre peších z priľahlej časti dediny.
Oba mosty
stoja dodnes. V roku 1893 začali murovať základy pod ležaté parné kotly firmy Kachelmann, a základy budovy drviarne so stupovňou, kam osadili moderné Kalifornské celoželezné stupy
Mosty ponad Hodrušský potok na Placi, postavené GBÚ. V popredí most pre peších, v pozadí most pre nákladné vozy. Foto: K.Ivan |
Gerambovská Banská Únia
vedela plánovať komplexne, a tak okrem
stupy samotnej stavala aj byty pre jej pracovníkov zvané Kvartiele, ktoré stoja
dodnes, a na opačnom brehu potoka vybudovali rozmernú poschodovú budovu správy
stupy, ktorá sa tiež dodnes zachovala.
Morelliho grafika celkového pohľadu na úpravňu Na Pľaci v Dolných Hámroch. V dolnej polovici technológia: vľavo Kalifornské celoželezné stupy, vpravo čeľusťový drvič s remeňovým pohonom. |
Ďalším problémom,
ktorý GBÚ pri investícii do stavby stupy Na Placi musela vyriešiť, bola doprava
rudy z bane Schopfer.
Paralelne so
stavbou novej veľkokapacitnej stupy v Dolných Hámroch sa GBÚ pustila do
stavby dopravnej trate, ktorú v Hodruši-Hámroch nikto nenazve inak ako
ŠTREKA.
Dones po podstatnej časti Štreky v časti Kyslá a Muráň premávajú
autá a prechádzajú sa ľudia.
Trať sa na
začiatku od mundlochu Schopfer bane najprv trochu kľukatila, potom poniže dnešného
Sandriku - v miestach kde dnes stojí prázdna budova "Výpočtového strediska" prešla na ľavú stranu doliny a tou pokračovala až ku Muráňu .
Trať bola od bane Schopfer vedená po násypoch z banskej jaloviny, sčasti v zárezoch svahu nad dnom hlavnej doliny. Na násypy sa minula časť jalovinových háld ktoré musela taká veľká baňa vyprodukovať Pod dnešným štadiónom smerom k Muráňu je štreka znovu vedená po násypoch, preto že tu prevažovali močaristé lúky, na jar zaplavované rozvodneným potokom. *Materiál na tieto násypy sa nevozil z haldy pri Schöpferke, zdrojom kameniva bol Muráň *
Tu - pri Muráni- sa však vyskytol problém, ktorý ako problém pri plánovaní nevyzeral.
Trať bola od bane Schopfer vedená po násypoch z banskej jaloviny, sčasti v zárezoch svahu nad dnom hlavnej doliny. Na násypy sa minula časť jalovinových háld ktoré musela taká veľká baňa vyprodukovať Pod dnešným štadiónom smerom k Muráňu je štreka znovu vedená po násypoch, preto že tu prevažovali močaristé lúky, na jar zaplavované rozvodneným potokom. *Materiál na tieto násypy sa nevozil z haldy pri Schöpferke, zdrojom kameniva bol Muráň *
Tu - pri Muráni- sa však vyskytol problém, ktorý ako problém pri plánovaní nevyzeral.
Schéma vedenia povrchovej trate - Štreky pri bani Schopfer. Vyústenie podzemnej časti trate je vpravo medzi budovami. Smer k stupe na Pľaci je vľavo |
Trasovanie štreky v dnešnej satelitnej snímke Červenou farbou je vyznačená pôvodná trať. Snimka zobrazuje jej hornú časť od bane Schopfer - vpravo , po Sandrik - vľavo. Grafika K.Ivan |
Trasovanie Štreky - stredná časť. Schopferka je mimo obraz vpravo, smer do Dolných hámrov je vľavo |
Dolná časť trasovania Štreky v dnešnom teréne. Štreka končí vo svahu nad miestom kde stávala úpravňa na Pľaci (vľavo) |
V ceste Štreke stál hrebeň Muráňa.
Problematikou
geologického pôvodu Muráňa sa zaoberali viacerí vtedajší geológovia svetového
mena, ktorí si všimli, že Muráň je tak trochu čudná štruktúra, ktorá zrazu
kolmo prehradzuje Hodrušskú dolinu.
Na
základe hornín v mieste, kde sa hodrušský potok prerezal cez masív
priehrady Muráňa, poprední geológovia usúdili, že sa jedná o lávový prúd z
„krátera“ Zápolenka.
Samozrejme, že o tom napísali aj pár vedeckých pojednaní
do súdobých odborných kníh a časopisov.
Už čoskoro GBÚ
dostala, na svoje veľké prekvapenie, možnosť preukázať, že aj tí najlepší
geológovia sa možu fatálne mýliť.
O problematike Muráňa som písal v blogu
„Hodrušské krátery“
Tí
z čitateľov, ktorí toto pojednanie čítali, už vedia, že Muráň nie je
stuhnutý lávový prúd, ale masívny zosuv, ktorý kedysi prehradil otvorenú
Hodrušskú dolinu.
GBÚ to nemala odkiaľ vedieť, preto že verila súdobým geologickým posudkom, *kde sa poprední geológovia (bez vrtov či prieskumných rýh) zhodli že tam je pevný kameň, a chystala sa domnelý lávový prúd preraziť štôlňou – tunelom , dlhým 240 metrov. Čo by bola bývala práca pre baníkov zhruba na 2 roky, protičelbami možno
na jeden rok. *
*Franz Hain vo výročnej
správe v roku 1892 optimisticky uvádza, že práce na zarazení tunela pod Muráň sa začali, a že majú vyrazených 60 metrov.*
Ovšem od
„zarazenia“ ústia tunela baníci nie a nie natrafiť na pevnú horninu, bola tam
samá hlina a balvanitý skalný materiál.
V takom horninovom prostredí raziť tunel je veľmi zdĺhavé, pracné a
nákladné, omnoho náročnejšie na vystužovanie, aj na pracovné sily. GBÚ sa snažila „raziť“ v balvanitom blate. * Keď hovoríme o tuneli, tak nemám na mysli štôlňu, Naplánovaná bola totiž razba skutočného tunela profilu 3,5 x 3,5 metra, s traťou a aj vodným prívodným jarkom vedeným týmto tunelom. *
Nakoniec si
v GBÚ niekedy v roku 1893 uvedomili, že namiesto tunela budú musieť Muráň prekopať svahovým zárezom,
hlbokým okolo 15 metrov, a dlhým* 240 metrov, čo aj učinili. Samozrejme, nevyhli sa budovaniu operných a svahových múrov*
Za zárezom cez
Muráň postavili dvojkoľajku na „šibovanie“ plných a prázdnych huntíkov, a
pravdepodobne aj gravitačný výklopník. V úpravni na Placi mala byť okrem zdvojených parných strojov systému Compoud od firmy Karol Kachelmann ako alternatívny pohon aj vodná turbína na obdobia, keď bolo v potoku dosť vody. GBÚ vo výročnej správe píše o plánovanej novej úpravni ako o "parno-turbínovej" K Hodrušským turbínam sa raz vrátim v samostatnom blogu*
Štreka na dopravu
rudy z bane Schopfer po budovu koncovej remízy nad Placom nakoniec
dosiahla dĺžku necelých 3 kilometrov, presnejšie 2990 metrov, V bani
štreka pokračovala ešte dvomi kilometrami podzemnej parnej železnice. Povrchová časť dopravnej trate Štreky mala
klesanie od Schopfer štolne zhruba 45 výškových metrov, trať budovali s klesaním 6 promile smerom k Muráňu, teda 6 mm na jeden meter koľajiska. Rozchod koľaje bol
s najväčšou pravdepodobnosťou tradičný Hodrušský – 55 centimetrov
Možno ste si položili rovnakú otázku ako ja: ako sa dopravovali vlaky s rudou smerom k úpravni Na Placi dole kopcom, a po vysypaní zase vláčiky prázdnych vozov nahor?
Nejakou lokomotívou?
Ručne?
*Vo výročnej správe GBÚ z pera Franza Haina sa píše, že rudu bude dopravovať lokomotíva. Tomu by zodpovedal aj profil plánovaného tunela popod Muráň*
Zatiaľ
som nenaďabil na nejaký popis alebo plán štreky, a na tých pár fotkách, na ktorých je
Štreka zachovaná ešte ako funkčná, nie je odfotený žiadny „vláčik“.
Stupa pri Schopfer štôlni okolo roku 1900 . V pravom dolnom rohu je vidno časť koľajníc štreky |
Dopravu huntíkov behačmi – teda odrastenými
chlapcami, môžeme myslím vylúčiť.
Behači sa využívali pri tlačení huntíkov len
na krátke vzdialenosti, nie na trojkilometrovú trať.
Najpravdepodobnejším aj keď nie najlacnejším systémom
dopravy vláčikov boli pravdepodobne súpravy 6-8 huntíkov ťahané koníkmi, smerom
nadol zrejme s pripnutým brzdiacim vozíkom „štelom“ aby sa súprava príliš
nerozbiehala dole kopcom vlastnou váhou. Nahor išli miernym stúpaním naľahko s odbrzdeným
štelom.* V bani dopravovali koníky po tri hunty - ako píše Franz Hain* Keďže v roku 1894 sa GBÚ stratou odbytu striebra a pádom jeho nákupných cien dostala do naozaj vážnych finančných problémov, pokladám za pravdepodobné, že GBÚ od plánov na nejaký nákup ďalšej lokomotívy odstúpila*
Položme si ešte
otázku kde boli stajne pre koníkov obsluhúcich Štreku?
* Odpoveď dáva F.Hain vo výročnej správe z roku 1892. Píše, že na tieto účely kúpili dom od súkromného majiteľa nad štôlňou Schopfer. Zrejme sa jednalo o objekt, ktorý je dnes obytným domom oproti obchodu a pohostinstva "U Brámera"*
Pokladám za možné, že nejaké stajne mohli byť aj v dolnej
úvrati Štreky, nad Placom. *Treba si uvedomiť že začiatkom 90tich rokov 19. storočia lokomotíva Krauss denne vyvážala okolo 120 - 140 huntov hornín, z ktorých len menšia časť bola jalovina na haldu. Do stupy sa teda malo dopravovať okolo 80-100 vozíkov rudy denne. To je vcelku hustá železničková preprava*
Veľmi podobná, aj
keď kratšia dopravná trať bola zhruba v podobnej dobe vybudovaná aj
v susednej Vyhnianskej doline od Antoništolnianskeho závodu k stupám číslo 4.
Táto železnica vo Vyhniach sa miestne nazývala „Horný Láf“, ale nezachovala sa do dnešných čias
v teréne jasne čitateľnom stave, okrem pár krátkych úsekov v teréne pred tabuľou začiatku obce od Vindišlajtni.*
Štreka prebiehajúca popred plot novovybudovaného závodu Sandrik. Foto z roku okolo 1904 poskytol O.Straka |
Centrálna stupa
„Na Placi“ bola spustená okolo roku 1894, teda v dobe, keď už blízka
Žarnovická Huta kráľovského eráru nefungovala – bola odstavená pre technologickú zastaralosť
, a tiež preto, že začala fungovať prestavaná Centrálna tzv. „Dolná“ huta
v Banskej Štiavnici vybavená na tú dobu modernými technológiami na tavbu a
čistenie olova, zlata a striebra.
V prvom
dieli spisu som už spomenul, že GBÚ v koncepcii budovania banských závodov
o jeden a pol storočia predbehla Baťovcov.
Nebudovali totiž len banský či kovo-spracovateľský závod samotný.
Budovali celú infraštruktúru, včítane ubytovní
technikov, vodovodov, správy závodu , kultúrneho strediska (kasína), školy, obchodu, až po miestne
kostoly, aby boli zamestnanci v rámci možností spokojní a neprechádzali ku
konkurencii – teda do erárnych baní.
Hámorský kostol
sv. Alžbety vdovy na mieste staršieho rovnomenného dreveného kostola dokončila
GBÚ v roku 1894
Ako som už
v texte spomenul, pre GBÚ bol prelomovým rokom a bodom katastrofálneho
zlomu cien a odbytu rok 1893 .
Vtedy c.k. mocnárstvo rozhodlo o prechode na monometalickú
menu – teda krytú len zlatom. Neštudoval som detaily, ale predpokladám, že GBÚ
malo so štátom ročné zmluvy na odbery drahých kovov, a tak odbyt striebra pre štát
skončil asi niekedy začiatkom roku 1894.
Prezidentom GBÚ bol vtedajší posledný "doživotný" riaditeľ - Rytier Róbert von Berks, synovec predposledného prezidenta únie Lothara von Berks.
Prezidentom GBÚ bol vtedajší posledný "doživotný" riaditeľ - Rytier Róbert von Berks, synovec predposledného prezidenta únie Lothara von Berks.
5 ton striebra
ročne ,z ktorého významnú časť vyrábala pre štát GBÚ, zrazu nebolo kam predať.
Striebro
bolo také lacné, že ho nikto nechcel kupovať ako investíciu.
Šľachtici mali striebra dostatok.
GBÚ prostredníctvom Roberta von Berks v snahe
zabezpečiť si tok hotovosti vsadila na finalizáciu polotovarov – teda na výrobu
hotových výrobkov zo striebra a olova, ktoré produkovali ich bane.
Keďže zrejme mali
nahromadený dostatočný kapitál vo svojom finančnom ústave – Štiavnickej
Sporiteľni, GBÚ začala masívne investovať.
- Na dnešné pomery bleskovo vybudovala hutu a
továreň na olovené armatúry a rúry pod Banskou Belou na pozemku Bediš
v roku 1894. *Dovtedy však prevádzkovali svoju vlastnú hutu na olovo a striebro, dokonca v nej aj sciedzali medené rudy s obsahom striebra.Nie som si tým na sto percent istý, ale zrejme sa jednalo o takzvanú "Hornú alebo starú hutu" v Štefultove - pri Komorovských tajchoch*
- Do predĺženia železničnej trate od Kozároviec
po Hronskú Dúbravu investovala GBÚv roku 1894 10 tisíc zlatých (prvý vlak ňou prešiel
v roku 1896)
- V tom istom roku 1894 osadila a spustila GBÚ (6 marca)
elektrický ťažný stroj nad Hlavnú zvážnu – úklonnú šachtu v bani
Schőpfer po tom, ako vybudovala
miestnu parnú elektráreň zvanú Centrála pri Schőpferke (o tejto a podobných elektrárňach pojednám v samostatnom blogu)
- V rokoch 1895 -96 vybudovala GBÚ továreň
na strieborný riad Sandrik v Dolných Hámroch poniže bane Schopfer
- Zároveň ešte niekedy okolo roku 1885 dobudovala únia v Banskej Hodruši Jalšovej
doline pri Schöpfer štôlni vysunuté sídlo reprezentanta GBÚ – baróna
Roberta von Berks-a a prebudovala aj starší kostolík v areáli Jalšovského sídla
Účelom všetkých týchto
investícii bolo vybŕdnuť z odbytovej krízy.
Dochované budovy Gerambovskej Olovenej Továrne pod Banskou Belou v súčasnosti. Foto K.Ivan |
Pôvodný plán dôvodu budovania Sandrik-u bola
výroba strieborného riadu a príborov pre vzmáhajúcu sa strednú vrstvu
meštiactva, ktoré sa chcelo výbavou svojich domov vyrovnať šľachte.
Ukázalo sa
však, že meštiaci striebornú výbavu nekupujú tak, ako sa očakávalo, a po
krátkom čase prešli na výrobu lacnejších náhrad stlovej výbavy z alpaky. Ing. Priesol vo svojich publikáciách o Sandriku hovorí, že strieborný riad bol pre meštiakov predsa len pridrahý. *Lacnejšiu postriebrenú alpaku od striebra nikto z obyčajných ľudí nerozoznal, a tak sa chudobnejší malomeštiaci mohli pred susedmi a návštevami natriasať, že majú doma "rodinné striebro".*
Zisky Sandriku
napriek úspechom ich strieborných a alpakových výrobkov na svetových výstavách nestúpali podľa očakávaní predstavenstva,
a pritom zároveň klesala ťažba v bani Schopfer, čo je vražedná kombinácia
okolností.
V roku 1903
sa ešte GBÚ vrhla na rekonštrukciu svojej elektrárne Centrála , a vybavila ju
v tej dobe najmodernejšími technológiami, o čom pojednám neskôr v samostatnom blogu.
Kríza však trvala
pridlho, a GBÚ sa pomaly ale isto blížila k insolventnosti a bankrotu.
Deň B, ako
„Bankrot“ pre Gerambovskú Banskú Úniu nastal 30. Apríla 1906.
Baní, úpravní,
huty a továrne v Belej sa zmocnil
Kráľovský Banský Erár,
Sandrik prevzal
jej veriteľ a akcionár Uhorská Sporiteľňa, nepotrebné stavby išli do dražby. Niektoré budovy v Štiavnici prevzalo mesto., niektoré sa dražili
Tak sa napríklad za
100 korún vydražil aj Hámorský kostol správcom žarnovickej farnosti, a odvtedy je jej filiálkou.
To bol
definitívny koniec výrobnej činnosti GBÚ v revíri.
Štreka a
centrálna stupa na Placi fungovala ešte do roku 1908, potom trať a úpravňu
rozobrali. Očakávania GBÚ ohľadom ďalšieho zvyšovania ťažieb po otvorení hĺbkového pokračovania bohatej takzvanej "Berksovej bane" v hĺbke pod IV obzorom Schopferky sa nenaplnili, a ani snahy eráru v tomto smere neboli korunované úspechom. Stupa na Placi sa stala zbytočnou, a príliš nákladnou, preto že bola "od ruky"*
Časť technologických celkov (parné stroje, drviareň) z Hámorskej stupy bola zrejme použitá pri ďalšom prebudovaní a rozšírení parnej stupy pri ústí druhého obzoru bane Schöpfer, preto že už postačovalo prevádzkovať len jednu úpravňu kvôli nižším objemom ťažby, a táto úpravňa bola viac „po ruke“ – hneď pri bani.
Časť technologických celkov (parné stroje, drviareň) z Hámorskej stupy bola zrejme použitá pri ďalšom prebudovaní a rozšírení parnej stupy pri ústí druhého obzoru bane Schöpfer, preto že už postačovalo prevádzkovať len jednu úpravňu kvôli nižším objemom ťažby, a táto úpravňa bola viac „po ruke“ – hneď pri bani.
Takto neslávne
dopadlo podnikanie jedného z najväčších súkromných ťažiarstiev
v Rakúsko –Uhorsku.
Dnes už môžeme len teoretizovať, čo by sa ešte bolo dalo robiť pre jej záchranu.
Môj názor však
je, že GBÚ urobila všetko, čo sa dalo v tej dobe a na úrovni vtedajších
vedomostí urobiť .
Čo po GBÚ zostalo v Hodruši-Hámroch? Správna budova stupy, Kvartiele, osobný a nákladný most + kostol v Dolných Hámroch, Jadro starého Sandriku spolu s budovami Kasína , Školy a Konzumu na druhej strane cesty, časť budov bane Schöpfer, Kostolík v Jalšovej, mnoho baní v Jalšovej na rôznych žilách medzi ktorými vynikajú dva horné obzory Schőpferky, a samozrejme Štreka. Tri Gerambovské vodovody v Hodruši sa už dnes nepoužívajú, ale ešte stoja.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Text Copyright Karsten Ivan, June-August 2016
Použitá literatúra a pramene informácii:
Bakoš, Chovan a kol: Zlato na Slovensku, vydal Slovenský Skauting 2004, ISBN 80-89136-21-4 (údaje o banských aktivitách GBÚ na Magurke)
Hain Franz a kol: Johannes -Josef Gerambische Bergbaunion Jahresbericht 1892 - rukopis v archíve autora (údaje ťažbe, zariadeniach, plánoch a kapacitách zariadení v jej vlastníctve)
Čo po GBÚ zostalo v Hodruši-Hámroch? Správna budova stupy, Kvartiele, osobný a nákladný most + kostol v Dolných Hámroch, Jadro starého Sandriku spolu s budovami Kasína , Školy a Konzumu na druhej strane cesty, časť budov bane Schöpfer, Kostolík v Jalšovej, mnoho baní v Jalšovej na rôznych žilách medzi ktorými vynikajú dva horné obzory Schőpferky, a samozrejme Štreka. Tri Gerambovské vodovody v Hodruši sa už dnes nepoužívajú, ale ešte stoja.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Text Copyright Karsten Ivan, June-August 2016
Text je výhradným autorským dielom. Možno ho citovať a používať pri ďalšom výskume. Nemožno ho kopírovať a vydávať za vlastné dielo. V tlačenej forme je možné publikovať tento článok výhradne po predchádzajúcom súhlase autora
Autorstvo fotografii a náčrtov, pokiaľ je známe, je uvedené priamo v grafických dielach alebo popisoch fotografii
* Poznámka autora PS: Prepočítal som ročné ťažby striebra GBÚ, na základe ich podkladov. Neboli také, aké som uvádzal z prebratých údajov literatúry. Určite nie 50 ton ročne, reálne sú 5-6 ton. Tak isto v staršej variante tohto textu nebol správne uvedený rok spustenia stupy na Pľaci (1891) ktorý som pôvodne prebral s literárnych podkladov. V skutočnosti nebola spojazdnená pred rokom 1893. Preto som text prepracoval, a údaje som uviedol na správnu mieru. Upravené časti textov sú označené hviezdičkami*
* Poznámka autora PS: Prepočítal som ročné ťažby striebra GBÚ, na základe ich podkladov. Neboli také, aké som uvádzal z prebratých údajov literatúry. Určite nie 50 ton ročne, reálne sú 5-6 ton. Tak isto v staršej variante tohto textu nebol správne uvedený rok spustenia stupy na Pľaci (1891) ktorý som pôvodne prebral s literárnych podkladov. V skutočnosti nebola spojazdnená pred rokom 1893. Preto som text prepracoval, a údaje som uviedol na správnu mieru. Upravené časti textov sú označené hviezdičkami*
Použitá literatúra a pramene informácii:
Ing. Vít Priesol: Najstaršie
dejiny obce Hodruša-Hámre , vyd. 2005, tlač Aprint s.r.o. Žiar nad Hronom, ISBN
80-968914-5-6 str. 121 (informácie o Sandriku, investíciách a bankrote GBÚ. )
Ing. Magdaléna Sombathyová:
Z úpravníctva v B.Hodruš na začiatku 20 storočia in Spravodaj BV
Prievidza č. 2-3 2000, 40 ročník, str.
90 (údaje o výrobe kovov GBÚ v bani Schöpfer v závere 18. storočia
Zoltán Jakab : Z dejín
banských závodov v Banskej Hodruši od polovice 19. Stor. do roku 1918 in Spravodaj BV
Prievidza č. 2-3 2000, 40 ročník, str.
112 (údaje o kúpe podielov štôlní Ján bane Schopfer)
Ing. Milan Hock, CSc. :
Technický rozvoj Hodrušského baníctva v minulosti in Spravodaj BV
Prievidza č. 2-3 2000, 40 ročník, str.
128 (údaje o prebudovanie stupy štôlní Ján v roku 1880)
Ing. Eugen Kladivík, CSc. : Hodrušské baníctvo od roku 1919 do roku 1944 in Spravodaj BV 3-5/97 (údaje o parnej elektrocentrále pri bani Schopfer)Bakoš, Chovan a kol: Zlato na Slovensku, vydal Slovenský Skauting 2004, ISBN 80-89136-21-4 (údaje o banských aktivitách GBÚ na Magurke)
Hain Franz a kol: Johannes -Josef Gerambische Bergbaunion Jahresbericht 1892 - rukopis v archíve autora (údaje ťažbe, zariadeniach, plánoch a kapacitách zariadení v jej vlastníctve)
údaje o ťažbe striebra v histórii vo svete
údaje o ťažbe zlata na Comstockovej žile
Žádné komentáře:
Okomentovat